Betalsätt i Adaptive Shop

Inställningar för betalsätt

Betalning i Adaptive Shop delas in i typerna kortbetalning, fakturabetalning, delbetalning och övrigt.  För var och en av dessa typer erbjuder Adaptive Shop flera olika leverantörer. Varje betalsätt är en tillvalsmodul, så det är helt upp till er som butik att välja vilka betalsätt ni ska ha.

Betalsätt redigeras under Logisitk & Betalning -> Betalsätt.

Kortbetalning

För kortbetalning på Internet så behöver ni sluta avtal med en betalväxel och en inlösare. Vissa aktörer på marknaden är både inlösare och betalväxel, men det vanligaste är att man har separata avtal för dem (primärt av kostnadsskäl – kompletta lösningarna är dyrare).Adaptive Shop har stöd för följande betalväxlar:
Adaptive Shop fungerar ihop med alla inlösare, och det vanligaste är att din inlösare är din bank. Betalväxeln måste också fungera ihop med din inlösare, så se till att du kollar upp att din inlösare kommer att fungera med den betalväxel du väljer. Exempel på inlösare:
  • Handelsbanken (kontakta din kontaktperson för information)
  • Swedbank Babs (08 – 411 10 80, babs.kundservice@swedbank.se)
  • SEB Euroline (08 – 14 69 40, euroline@seb.se)
  • American Express (tecknas separat)
  • Diners (tecknas separat)
Adaptive Shop har även stöd för Payson, som har både inlösen+betalväxel. Payson tar betalt i % av beloppet, vilket oftast gör det till en dyr lösning. Kontakta oss för mer information.

Vad ni behöver göra för att komma igång med kortbetalning – steg för steg:
  1. Gå igenom med Adaptive Media vilken betalväxel+inlösare som passar er bäst baserat på pris och villkor (Adaptive Media har uppdaterad prisinformation)
  2. Slut avtal om internethandel med er inlösare
  3. Slut avtal med utvald betalväxel (Adaptive Media har kontaktpersoner hos betalväxlarna och förmånliga villkor)
  4. Se till att all inloggningsinformation som ni får skickat till er kommer Adaptive Media tillhanda. Denna information behövs för att sätta igång er butik.
  5. När alla avtal är aktiva och Adaptive Media har lagt upp er butik på er nya server i en testmiljö så brukar både betalväxeln och inlösaren vilja göra ett testköp i er butik innan ni får gå live.

Faktura / Delbetalning

Faktura och delbetalning är tjänster som oftast erbjuds av en och samma leverantör. Adaptive Shop har i nuläget stöd för Klarna, AfterPay och Ecster. 

Vad ni behöver göra – steg för steg:
  1. Gå igenom med Adaptive Media vilken leverantör som passar er bäst baserat på pris, funktionalitet och villkor 
  2. Slut avtal med utvald leverantör (Klarna tecknas direkt https://merchants.klarna.com/signup/SE?locale=sv&partner_id=95eabac595fda5440f209c50dc3b47a75aec7ef1...">här.
  3. Se till att all inloggningsinformation som ni får skickat till er kommer Adaptive Media tillhanda. Denna information behövs för att sätta igång er butik.
  4. När alla avtal är aktiva och Adaptive Media har lagt upp er butik på er nya server i en testmiljö så brukar betalningsleverantören vilja göra ett testköp i er butik innan ni får gå live.

Postförskott

Innan fakturabetalning på nätet slog igenom så var postförskott ett vanligt betalsätt. Det fungerar så att kunden beställer på nätet med fraktsättet postpaket, men betalar på Posten vid hämtning av paketet. 
Nackdelen med postförskott är att ni som butik kan råka ut för många kunder som beställer men aldrig hämtar sina paket. Då får ni ändå stå för Postens avgifter.

”Postförskott” är en modul som måste aktiveras – kontakta Adaptive Media för mer information.

Köp på nätet - betala i butik

Om ni vill att kunder ska kunna beställa varor på nätet, men både betala och hämta dem i er butik – då finns det möjlighet till det!

Modulen ”Betala vid avhämtning” gör att köpet går igenom som vanligt, men att kunden informeras om att varorna måste betalas vid/innan avhämtning. Det här betalsättet kan vara smidigt om ni vill låta kunder betala i butiken, betala vid en personlig leverans, eller förhandsbetala in på ert BG/PG.

Det är viktigt att informera kunden om att varorna måste betalas inom en viss tid eller liknande, för att undvika att ni får in beställningar som aldrig avhämtas.”Betala vid avhämtning” är en tillvalsmodul som måste aktiveras – kontakta Adaptive Media för mer information.

Manuell faktura - avtalskund

Om ni har befintliga avtalskunder som ni vill fakturera direkt på egen hand så kan ni göra det enkelt och smidigt i Adaptive Shop. Ni gör det genom att skapa upp dessa kunder i Adaptive Shop Admin, och markerar dem som avtalskunder. Därefter markerar ni minst ett av era betalsätt som "endast för avtalskunder". Detta gör att betalsättet endast syns för kunder som är avtalskunder.

Vi rekommenderar att ni förklarar ert koncept med avtalskunder på en textsida där ni också förklarar för potentiella nya kunder hur man blir avtalskund.

Kontakta Adaptive Media för mer information om hur ni sätter upp betalsättet för manuell faktura för avtalskunder så att allt blir rätt.

Betalsätt i kassan

Betalsätt visas enligt bilden till höger i kassan när kunden ska handla. Betalsätten är alltså uppdelade i flikar baserat på typ av betalning (kort/faktura etc), och under varje flik listas betalsätten. På samma sätt fungerar det i Adaptive Shops administrationsverktyg.

Betalflikar

För att definiera upp era betalsätt, börja med att gå in under Logistik & Betalning -> Betalsätt .> Betalflikar.

Det är här ni skapar upp flikarna som syns i kassan. Varje flik kan ha en kort text och en liten bild. Har ni exempelvis Klarna som enda leverantör av fakturatjänster så rekommenderar vi att ladda upp en Klarna-logga. 

I listan över betalflikar så ska ni även välja vilken betalflik som ska vara förvald i kassan. Med det menas den flik som visas för kunden när kunden först kommer in i kassan. Om ni använder Klarna så finns det krav på att Klarna Faktura ska vara förvalt i kassan om ni ska få deras bästa pris.

Betalsätt

När du väl har skapat era flikar så kan du gå vidare in på Logistik & Betalning ->Betalsätt.

Under betalsätt ska du lägga in alla de sätt som kunder kan betala på. Har du kortbetalning så rekommenderar vi att du lägger in alla korttyper separat, detta gör att kunder ser direkt vilka kort ni har stöd för.

Klarna delbetalning hämtar aktuella kampanjer direkt från Klarna  så dessa behöver du normalt inte skapa själv. Kontakta supporten för hjälp med detta.

I listan över dina betalsätt så ska du välja ett av betalsätten som förvalt, vilket innebär att det betalsättet kommer att vara valt som standard i kassan.