Produkt-kategorier i Adaptive Shop

Bygga kategoriträd

För att produkter ska visas på rätt ställe i menyer, och för att kunderna enkelt ska hitta vad dem söker, så krävs det att du fattar beslut om hur ert kategoriträd ska se ut.

Kategoriträdet har tre nivåer:
Översta nivån (huvudkategorierna) ska vara övergripande områden, såsom Bild, Ljud eller Telefoni. Vi avråder från att ha mer än fem olika huvudkategorier totalt.

Mellersta nivån (underkategorierna) ska vara en logisk nivå för kunderna. Det är ofta den här nivån som är orden som kunderna letar efter. Tänk att en kund kommer in i en fysisk butik och ska köpa en TV. Då kommer kunden allt som oftast börja med att säga att han/hon ska köpa just en TV (och just därför rekommenderas ni att använda TV som mellankategori). Detta gäller även för produktområden som Högtalare, Hörlurar, Videokameror osv.

När kunden väl har berättat att man behöver en TV så fortsätter man ofta med att TVn ska vara exempelvis runt 40” (=produktkategori, nedersta nivån).  Gällde kundens besök hörlurar så kanske kunden istället fortsätter med att hörlurarna ska vara trådlösa (=produktkategori, nedersta nivån).


Tips:
Börja med att rita upp kategoriträdet på ett papper. Då kommer du enkelt kunna se att det inte är alltför stor obalans, och du får en bra överblick. När du väl har definierat trädet så kan du börja lägga in det i Adaptive Shop.

Att lägga in kategorier

Kategorier lägger du in under Sortiment -> Kategorier i administrationsmenyn.

Att lägga in era kategorier noggrant i Adaptive Shop är mycket viktigt. Det är att jämföra med att inreda och planera en butik. Görs det slarvigt så kommer kunderna märka av det, och ni kommer att göra ett sämre intryck på besökarna.

Beskrivande text

Varje kategori har en beskrivande text. Den här texten har två primära syften:• Att bekriva för besökare vad dem kan förväntas hitta i den aktuella kategorin• Att bekriva för Google och andra sökmotorer vad som finns i kategorin.

Att skriva för sökmoterer som Google är svårt – men om ni hela tiden strävar efter att skriva så naturliga och vettiga texter som möjligt så brukar det fungera bra. Just i kategoritexter så är det bra om ni använder den typen av uttryck som kunder använder i er butik när ni pratar om den aktuella kategorin. Skriver du en text om TV, och du vet att alla kunder som är inne i butiken och ska köpa en TV frågar efter prisvära 3DTVs – skriv då med något om billig 3DTV i texten. Är ni lokalt förankrade i en viss stad så kan det även vara en fördel att ta med er stad i en del texter. 

Exempel:
Här hittar du allt inom bild såsom TV, DVD och hemmabio. Vi har även Blu-ray-spelare i lager, samt projektorer för hemmabio. Kom även till butiken i Stockholm för en demonstration av våra produkter inom bild!

Bild

Förutom att skriva en bra text så ska du även ladda upp en bild till varje kategori. Den bilden används dels i produktmenyn, men även som ikonbild om någon skulle dela en länk till den aktuella kategorisidan på exempelvis Facebook. Välj alltid en tydlig bild med vit bakgrund. 

Kopplade produkter

Merförsäljning kan vara en riktig kassako för en e-handelssida. För att driva på merförsäljning så kan du i Adaptive Shop koppla produkter till en viss kategori för att dessa produkter ska rekommenderas som tillbehör. 

Det tydligaste exemplet är att koppla en CA-modul till kategorin TV. Då kommer CA-modulen komma upp som rekommenderat tillbehör när besökare är inne på kategorin TV, alla produkter i kategorin TV, samt i kassan om besökaren har köpt en TV. Smart va?

Frakt

För nedersta nivån (produktkategorier) så kan du även fylla i ett fraktpris. Detta fraktpris kommer att användas om ni inte tillämpar enhetsfrakt, och om inte produkten som kunden beställer har en egen individuell frakt som i så fall går före.