Fraktsätt i Adaptive Shop

Inställningar för fraktsätt

Adaptive Shop ger er möjligheten att själva definiera era fraktsätt. Det görs i administrationsmenyn under Logistik & Betalningar->Fraktsätt.

Det finns fyra olika typer av fraktsätt:
  • Skickas per post (ska väljas för alla fraktsätt där ni skickar produkterna som paket med posten, Schenker eller liknande)
  • Personlig leverans (ska väljas där ni erbjuder leverans/installation)
  • Hämtas av kund (ska väljas om ni vill erbjuda alternativet att kunder kan handla på nätet och hämta i butiken)
  • Digital leverans (ska endast användas vid försäljning av digitala presentkort, visas endast om en kund bara har köpt ett presentkort)

För fraktsätt med typen ”skickas per post” så kommer kunden att debiteras frakt baserat på de fraktalternativ ni angett under inställningar och de fraktpriser ni angett för produkten eller produktens kategori. 

För att kunna erbjuda både postpaket och företagspaket så kan ni använda fältet ”prisfaktor”. Normalt ska prisfaktorn sättas till 1, vilket innebär att kunden kommer debiteras uträknat fraktpris rakt av. Om ni däremot vill att kunderna ska betala 30% extra för företagspaket så ändrar ni prisfaktorn till 1.3, vilket alltså kommer multipliceras med det uträknade fraktpriset.

Vissa special-fraktsätt ska vara aktiva, men inte synas i kassan som standard. Det kan vara fraktsätt såsom "Leverans via epost" som används för presentkort och som automatiskt börjar visas när någon köper ett presentkort. Det kan även vara specialfraktsätt kopplat till tilläggsmodulen "Fraktsätt special" som inte heller alltid ska synas i kassan. Bocka inte i den här rutan om du inte vet precis hur den fungerar, använd istället kryssrutan ”Aktiv” för att aktivera/deaktivera fraktsätt.