Inställningar i Adaptive Shop

Inställningar i Adaptive Shop

I Adaptive Shop så finns det ett antal grundinställningar som behöver göras. För att ändra dessa inställningar, gå in under respektive avsnitt som beskrivs nedan i administrationsmenyn.

Hemsideinställningar

Under fliken Butik->Hemsideinställnignar så får ni fylla i allmän info om webbshopen.

Layoutinställningar

Under Butik->Layoutinställningar  så fyller ni i layout-relaterade inställningar som har med er webbshops designtema att göra. Vilka inställningar och val som finns här beror på vilket designtema ni har.


Företagsinställningar

Under fliken Butik->Företagsinställningar så fyller ni i era kontaktuppgifter som företag. Det är enligt lag påtvingat att publicera företagets uppgifter på en e-handelssida (gäller även org.nr).

SEO-inställningar

Under fliken Marknadsföring->SEO-inställningar så har ni möjlighet att göra inställningar kring SEO (sökmotoroptimering). 

Fraktinställningar

Under fliken Logisitk & Betalningar -> Fraktinställningar så bestämmer ni hur ni vill debitera kunderna för frakt. De olika sätten att debitera kunden är:
  • Använda dyraste frakten (om kunden köper flera produkter så debiteras endast frakt en gång, produkten med dyrast frakt används)
  • Estimera korrekt kostnad (produkten med dyrast frakt debiteras hela frakten, resterande produkter debiteras endast halva fraktkostnaden)
  • Använd enhetsfrakt (fast fraktpris oavsett produkt/antal)
  • Erbjuda fri frakt om kunden handlar för X kr (ni kan sätta nivån själva), annars enhetsfrakt. Detta alternativ är ett bra lockbete för att få upp snittordervärdet, och kombineras med fördel med tydlig information på sidan om fraktvillkoren.Ni kan även ange en maxfrakt som gör att fraktpriser inte kan spåra ur.

Kassa

Under fliken kassa så fyller ni i texter och gör val som är relaterade till kundens faktiska köp i er butik. Var noga med att kolla hur texterna ser ut på sidan, så att ni inte skriver in jättelånga texter som saboterar sidans design.

Under den här fliken så kan ni även ladda upp en PDF-fil som (om ni laddar upp den) kommer att bifogas med kundens kvitto via e-post. Det kan vara en bra funktion om ni exempelvis alltid vill bifoga era köpvillkor med kvittot. Tänk på att inte bifoga en för stor fil.