Orderhantering i Adaptive Shop

Orderhantering

Förhoppningsvis så kommer ni få in så många ordrar att det är fliken Ordrar i administrationsmenyn som är er mest besökta. Det är nämligen här ni administrerar inkommande ordrar från kunder.

Varje order i Adaptive Shop har en status. Statusen visar var i orderkedjan ordern befinner sig just nu. En order kan få olika statusar beroende på vilken typ av leverans kunden har valt, exempelvis så kommer kunder som har valt personlig installation för sin order kunna se orderstatusen Leverans Bokad – en status som inte finns för ordrar som skickas med posten.

En kunds order skapas tidigt i kundens beställningsflöde, och innan ens ordern har betalats så går den igenom följande steg:
Dessa inledande orderstatusar används primärt för att följa upp avbrutna ordrar, eller ordrar där kunder hör av sig med problem. Det går givetvis att se ordrar som har ovanstående status i administrationsverktyget, däremot kan kunder aldrig se att ordrar med dessa statusar existerar.

Exempel på order-status-kedja för ordrar som skickas per post:
Tanken med orderstatusarna är att ni kan hålla koll på inkommande ordrar, men även att ni enkelt informerar kunden om vad som händer.

 Direkt när en order kommer in och ni ser den i administrationsverktyget så bör ni markera den som granskad. När ni har bokat en installation så bör ni ändra status till Leverans bokad och fylla i bokat datum och tid. När en order är skickad så bör ni direkt markera den som skickad och fylla i kollinummer.

När ni uppdaterar vissa orderstatusar så får kunden mail och/eller sms om att ordern har uppdaterats. På så sätt hålls kunden informerad löpande – något som Internet-kunder ställer oerhört höga krav på. Vänta därför inte med att göra uppdateringar. Se till att utnyttja och arbeta med orderhanteringen i systemet.

 I dagsläget får kunder mail vid följande orderstatusar: 
  • Order skickad
  • Order klar att hämta i butik
  • Leverans bokad 

Om ni använder Adaptive Shops SMS-modul så får kunden ett SMS vid orderstatusarna:
  • Order skickad
  • Order klar att hämta i butik
  • Leverans bokad 
För att uppdatera status på en order så klickar du på statustexten i tabellen i orderlistan. Då får du upp en ruta med val för olika statusar. Du kan även passa på och fylla i kollinummer och noteringar om ordern.

Går du in och granskar en order så får du fullständig information om ordern, kunden, produkterna, mail som har skickats till kunden, eventuella SMS, samt vilka tidigare orderstatusar som ordern har haft. I förekommande fall (beroende på betalsätt) så kan du även godkänna ordern och ladda ner kundens faktura direkt i administrationsverktyget (gäller endast Klarna).