Prisjakt & Pricerunner

Prisjakt & Pricerunner i Adaptive Shop

Följande avsnitt gäller om ni ska använda modulerna Prisjakt och/eller Pricerunner.

Adaptive Shop är optimerad för Prisjakt, och har fått högsta möjliga betyg av Prisjakt. Prisjakt är en viktig partner för e-handlare som strävar att fånga rätt kunder till rätt pris.
I många branscher så gäller mantrat ”finns du inte på Prisjakt så finns du inte alls”. Prisjakt är starkt dominerande bland svenska prisjämförelsesidor, och att ha ett betalavtal med Prisjakt kan ofta tiodubbla din trafik jämfört med ett gratisavtal.

Adaptive Shop har idag stöd för alla prisjämförelsesidor, och utökat stöd för Prisjakt och Pricerunner. Det utökade stödet innebär att vi för statistik över hur många kunder som länkas från Prisjakt och Pricerunner som faktiskt genomför ett köp vid samma besök.

Att sluta avtal med Prisjakt och Pricerunner är lönsamt för er i längden, trots de kostnader som det innebär. 

För att Prisjakt ska fungera korrekt så måste ni ha fyllt i EAN för alla era produkter. Produkter identifieras hos Prisjakt med hjälp av EAN, och saknas EAN så kan det dröja flera dagar innan en produkt kommer upp på Prisjakt.

Det har hänt att Prisjakt är riktigt långsamma i sin uppdatering av produkter eller i att lägga till nya produkter. Det är inget Adaptive Media kan påverka, men av erfarenhet så vet vi att det kan vara bra att skaffa er en bra kontakt med Prisjakt för att kunna ringa dem vid problem. Vid behov så kan vi ta fram statistik över när Prisjakt har begärt uppdaterad produktinformation från Adaptive Shop (alla anrop från Prisjakt till Adaptive Shop loggas).

I Prisjakt så har man tre textrader där man kan skriva något om butiken. Använd denna yta för att driva försäljning – lägg in info om ni kör fri frakt, har tillfälliga rabatter eller erbjuder något annat som särskiljer er från era konkurrenter. Ni kan logga in hos Prisjakt och ändra denna information när ni vill – gör det!

Förutom prislistning så använder Adaptive Shop Prisjakt till att samla in kundrecensioner vid sluförda köp samt för att visa ert Prisjaktsbetyg på hemsidan. Detta kräver att Prisjakts-modulen i Adaptive Shop är aktiverad. 

När en kund har gjort ett köp på Prisjakt så uppmanas kunden att fylla i ett kort formulär för att betygsätta köpupplevelsen. När väl leveransen är klar får kunden ett mail av prisjakt med uppmaningen att recensera hur leveransen upplevdes. Att använda Prisjakts recensioner på det här sättet gör att ni kommer få in mycket fler omdömen från nöjda kunder, och ert prisjaktsbetyg kommer då gå upp.  

Om ni får in helt felaktiga recensioner av kunder som uppenbart försöker sabotera för er så kan det vara värt att kontakta Prisjakt. Vi har varit med om fall där Prisjakt har tagit bort kommentarer. Oavsett om ni får in positiva eller negativa omdömen så rekommenderar vi att ni använder möjligheten att svara på omdömen på Prisjakt. Då framstår man alltid trevlig som butik.

Det här behöver ni göra för att komma igång med Prisjakt:
  1. Få upp butiken live
  2. Låt Adaptive Media kontakta Prisjakt för att aktivera butiken rent tekniskt
  3. Slut avtal med Prisjakt