Lägga till produkter i Adaptive Shop

Produkter

Utan produkter – ingen e-handel! Produkthanteringen är den funktionalitet ni kommer använda oftast (förhoppningsvis tillsammans med orderhanteringen).

Går du in under Sortiment i Adaptive Shops administrationsverktyg så får du upp en lista över era produkter. Som standard så visas senast uppdaterade produkter överst. I högermenyn så kan du söka upp specifika produkter, filtrera per kategori, tillverkare, lagerstatus eller visa produkter med en viss egenskap (produkter med försäkring, fraktpris, utan EAN, ej färdigskapade produkter osv).

I högermenyn i produktlistan så kan du även multi-ändra priser, EAN och fraktpriser. Detta gör att du kan visa alla produkter från ett visst märke, och sedan gå igenom och ändra alla priser för dessa produkter utan att behöver gå in på varje produkt separat. Detta är en bra funktion om en tillverkare genomför en generell prissänkning.

Produkter kan läggas till på fyra olika sätt:
  • Lägg till ”vanlig” produkt
  • Lägg till produktpaket 
  • Lägg till variantprodukt 
  • Kopiera befintlig produkt 
  • Lägg till Presentkortsprodukt

Lägg till produkt

Lägg till produkt använder du om du ska lägga till en vanligt produkt. Du bör fylla i så mycket information om produkten som möjligt. Mängden information om varje produkt har en direkt positiv påverkan på försäljningen.

Se till att inte börja slarva med mängden produktinformation med målsättningen att ”fixa senare”. Det blir aldrig av.

Produktens text ska helst vara unikt utformad för er och era kunder. Det är här ni för fram er unika selling point för kunderna. Om ni inte har förmågan att uttrycka er i skrift så finns tjänster som denna att köpa. Undvik helst att bara kopiera text från tillverkarnas hemsidor. Gör du det så kommer ni ha samma texter som alla andra, och ni kommer då inte att premieras av Google för bra innehåll = mindre trafik. Om ni vill använda färdiga texter – se i alla fall till att inleda varje produkttext med ett eget stycke.

I fältet för manuella sökord så kan du fylla i söktermer som vi vill att produkten ska få träffar på när dina besökare söker inne på sidan. Det kan vara felstavningar, nyckelbegrepp, färger eller liknande. 

Merförsäljning kan vara en riktig kassako för en e-handelssida. För att driva på merförsäljning så kan du i Adaptive Shop koppla produkter till andra produkter för att dessa rekommendera tillbehör.

För att Prisjakt ska fungera korrekt så måste ni ha fyllt i EAN för alla era produkter. Produkter identifieras hos Prisjakt med hjälp av EAN, och saknas EAN så kan det dröja flera dagar innan en produkt kommer upp på Prisjakt.

Kopiera produkt

Om du ska lägga upp flera liknande produkter så kan du använda funktionen Kopiera produkt. Då skapar du först upp en produkt, som sedan kan användas som förlaga när du skapar andra produkter. När du kopierar en produkt så väljer du själv hur mycket av den förra produktens information som ska tas med.

För att kopiera en produkt, gå först in på produkten du vill kopiera, och klicka sedan på knappen Kopiera produkt

Lägg till produktpaket

Ett produktpaket är ett av er ihop-packat paket av två eller flera produkter i ert sortiment. Om ni exempelvis säljer ett högtalarpaket och en förstärkare så kan det vara en bra idé att bundla ihop dessa två i ett produktpaket med rabatterat pris. På så sätt kan ni erbjuda paketpriser på nätet – och kunderna får lite hjälp att välja.

 Ett bra tips när ni gör produktpaket är att bundla produkt+produkt+tillbehör, exempelvis TV+Blu-ray+HDMI-kabel. På så sätt fixar ni merförsäljningen direkt!

Produktpaket har lite färre egenskaper än en vanlig produkt. De fält som ni slipper fylla i hämtas istället från de i paketet ingående produkterna.

Ett produktpaket har ingen egen lagerstatus. Paketen får en lagerstatus automatiskt baserat på de ingående produkterna. Paketprodukter får samma lagerstatus som produkterna som paketet består av. Om produkterna har olika status så kommer paketet få den status som ligger högst upp i listan över lagerstatusar (i administrationsmenyn under Inställningar->Lagerstatusar) som någon av de ingående produkerna har. I den listan ska av den anledningen dold och liknande statusar ligga högst upp, och lagervara längst ner.

Lägg till variantprodukt

En variantprodukt är en produkt som finns i flera varianter, exempelvis i fler färger, storlekar eller utföranden. För att lägga till en produkt som har varianter så klickar du på ”Lägg till variantprodukt”.

En variantprodukt består av en huvudprodukt och flera varianter. Först skapar du huvudprodukten. Huvudprodukten innehåller mest information – all information som är gemensam för alla varianter. Du fyller i kategori, produkttexter, länkar och all annan info som vanligt. När du har fyllt i det mesta, och sparat produkten så bör du skapa varianterna.

 Själva varianterna skapas under fliken ”Varianter”. Tryck på knappen ”Lägg till variant” för att skapa en ny. Att skapa en variant går fort och enkelt, det är mest namn, pris, artikelnummer och lagersaldo som behöver fyllas i. När du är klar så klickar du på Spara och avsluta för att komma tillbaka till huvudprodukten.

När en kund går in på en variantprodukt på hemsidan så kommer kunden få välja vilken av varianterna hon eller han vill köpa.

 Lagerstatusen på huvudprodukten räknas fram automatiskt baserat på de olika varianternas status. Om någon av varianterna finns i lager – ja då finns produkten i lager.

Variantprodukter skickas till Prisjakt och andra prissidor som separata produkter, eftersom det egentligen är olika produkter som är mycket snarlika. Prisjakt väljer oftast att gruppera produkterna och visa det lägsta priset.

För att dins besökare ska hitta variantprodukternas så rekommenderar vi att du lägger in manuella sökord innehållande varianternas namn på huvudprodukten.

Produktbilder

Antal produktbilder per produkt har direkt positiv påverkan på en produkts försäljning - nöj dig inte med en enda bild! Hemsidan är 2000-talets papperskataloger - kunder förväntar sig närbilder, bilder på tillbehör och miljöbilder.

Bilder som laddas upp bör vara minst 700 pixlar breda, besökarna gillar att klicka på bilder och se dem stort, och pixliga bilder ger ett dåligt intryck.

För att förenkla bildadministration för produkter så rekommenderar vi tillvalsmodulen Bing Images som kan spara dig flera minuters arbete per produkt.