Rabattkoder & Presentkort

Rabattkoder & Presentkort

Följande avsnitt gäller endast om ni ska använda modulen Rabattkoder och Presentkort.

I en fysisk butik så är det oftast enkelt att ge en rabatt, både per vara, på hela köpet, eller i procent av köpet. Riktigt lika enkelt är det inte på Internet, där ingen kassapersonal är närvarande då köpet genomförs. Därför finns det omfattande funktionalitet för att hantera just rabatter och presentkort inbyggt i Adaptive Shop. 

Rabatter och Presentkort är uppbyggt kring rabatt-kampanjer. Genom att dela in rabatterna i olika kampanjer så får ni som butik större möjligheter till uppföljning och att få fram statistik. Kampanjer gör också att ni kan styra över era rabatter på ett bra sätt.

Du hittar Rabattkoder och Presentkort som ett alternativ under Marknadsföring.

Presentkort

Presentkort är en viss typ av rabattkampanj. Dessa kampanjer fungerar så att ni skapar en presentkortskampanj per presentkortsbelopp per år. Låt säga att ni vill sälja presentkort på beloppen 100 kr, 500 kr, 1000 kr, 1500 kr och 3000 kr. Då kommer ni skapa fem kampanjer per år. Anledningen till att man skapar nya presentkortskampanjer varje år är för att kunna begränsa presentkortens giltighetstid, och för att ni ska kunna jämföra presentkortsförsäljning från år till år. Ni behöver inte generera några rabattkoder för presentkort, detta körs automatiskt när någon köper ett presentkort.

Bra att tänka på när ni skapar era presentkorts-kampanjer är hur viktigt det är att tänka rätt kring kampanjens start- och slutdatum. Kampanjens start- och slutdatum styr under vilken period som presentkorten kan nyttjas, och har ingenting med att göra hur längre försäljningen av presentkort pågår.

Försäljning av presentkort sker genom att ni för varje presentkortskampanj lägger upp en så kallad presentkortsprodukt. En presentkortsprodukt är nästan likadan som en vanlig produkt, men den har vissa speciella egenskaper. En presentkortsprodukt skapas genom att du går in på en presentkorts-kampanj och klickar på knappen ”Skapa presentkortskampanj” i högermenyn.

För att avsluta försäljningen av ett visst presentkort i en viss kampanj så ändrar du helt enkelt lagerstatusen på presentkortsprodukten till exempelvis dold. Då kommer produkten inte längre synas för kunderna.

MASSKOD

Kampanjer av typen masskod innebär att kampanjen har en enda rabattkod, exempelvis "TVREA2012". Den rabattkoden kan sedan användas av fler olika kunder. Detta är smidigt om ni exempelvis vill skicka med en rabattkod i ett nyhetsbrev, i en annons eller på Facebook.

UNIKA KODER

Unika koder innebär att ni har en kampanj där varje kund får en egen unik kod som sedan kan nyttjas. Ett bra användningsområde för unika koder är om ni använder ett rabattverktyg såsom Rabble.