Nyheter

7 tips på bra rabattkampanjer

Publicerad 2014-10-13 av Johan


Jag har även i tidigare artiklar berört ämnet rabatter och rabattkoder flera gånger. I den här artikeln så tänkte jag ge några konkreta tips på rabattkampanjer som man kan använda som butik.

Innan tipsen vill jag bara slänga in en liten disclamer om att det såklart både finns för- och nackdelar med att arbeta med rabattkampanjer. Fördelarna är självklara - det är enkelt att börja, enkelt att analysera, högre försäljning och bättre konvertering. Nackdelarna då? Jo, man kan lätt hävda att det har en negativ effekt på marginalterna, det kan vara negativt för butikens varumärke (och för produkternas varumärken), man kan se en försämrad konverteringsgrad under perioder då man inte kör rabattkampanjer och man tenderar ofta att börja få en större andel kunder som är ständiga prisjägare.

Nåväl, vidare till tipsen!

Kampanjer för att nå budget. Dvs helt vanliga vecko- eller månadskampanjer. Sänkning av priser för att nå ett mål. Detta kan uppnås genom ett nyhetsbrevsutskick med en tidsbegränsad rabattkod. 

Förhandsbokning av vara - med rabatt. När en ny produkt ska släppas inom kort så är det en bra idé att börja sälja varan med rabatt - givet att kunderna beställer och betalar redan innan varan har kommit. Förhandsboka nu - och få 10 %!

Säsongsbetonade kampanjer - typ jul/påsk/midsommar-rabatt. Man behöver inte ha en större anledning.

Rabatt vid lämnad varukorg. Med Adaptive Shops tillval för övergivna varukorgar så skickas mail ut till kunder som lämnat en varukorg obetald. Genom att lämna en rabatt på nämnd varukorg så ökar sannolikheten till köp. Akta bara så kunder inte förutser den här rabatten!

Rabatt till medlemmar av kundklubb eller prenumeranter av nyhetsbrev. Typ: ange rabattkoden "medlem" och få halva priset idag!

Handla för över X kr och få Y % rabatt! Bra kampanj för att öka storleken på ordrarna. Räkna dock på dina marginaler så att det inte blir en förslust för dig - här har du chansen att skapa en win-win! Om vi ponerar att du har en snittorder om 1000 kr, 20 % marginal på dina varor och kör kampanjen 10 % rabatt  vid köp på 2000 kr eller mer så kommer du vid ordrar på 1000 kr tjäna precis lika mycket som om kunden köper för 2000 kr. Det är först på ordrar över 2000 kr som du ökar din vinst. Om ditt mål är att öka din vinst och inte bara din omsättning så bör du kanske snarare utforma den här kampanjen som 10 % rabatt vid köp på 3000 kr eller mer. Du fattar grejen - räkna fram gränsvärden som ger win för både dig och kunden.

Erbjudanden till lojala kunder. Sök upp dina 100 mest lojala kunder och skicka (hyfsat) personliga hälsningar med erbjudanden till dessa. Bättre kund = bättre rabatt.

Jag hoppas de här 7 tipsen hjälper dig att komma igång med dina kampanjer, hör av dig om du vill ha fler tips, eller hjälp att komma igång med rabatter i Adaptive Shop.


« Tillbaka

Kommentarer