Nyheter

Annonsering online - grundkurs

Publicerad 2014-08-26 av Johan


Ett viktigt steg som alla framgångsrikare e-handlare förr eller senare tar är att börja annonsera aktivt online. De som lyckas lägger idag en omfattande andel av sin marknadsföringsbudget på nätet. Men var ska man börja?

Google Adwords

Adwords är annonsplatser på Google som visas baserat på vad man söker på. Adwords är idag ett av världens största annonsnätverk, och en huvudinkomstkälla för Google.

Fördelar:
  • Annonserna blir relevanta eftersom de baseras på det man söker på
  • Kostnadseffektivt eftersom man bara betalar för de som faktiskt klickar sig vidare till din sida
  • Det går att rikta in sig på en specifik målgrupp, såsom att annonser endast ska visas för människor i Stockholm
  • Dåliga annonser kostar ingenting. Om din annons inte drar klick så kostar den dig ingenting, utan du kan i lugn och ro modifiera den tills den är perfekt. Sätter du in en dålig annons i en tidning så kostar den dig fortfarande pengar.
  • Full kostnadskontroll genom att du sätter maxbudget för varje dag och totalt. Uppföljning och statistik blir möjlig eftersom det går att spåra vilken annons som faktiska kunder klickade på när det hittade till din hemsida

Nackdel:
  • Tar en hel del tid att sätta sig in i – går att köpa löpande såklart.

Facebook-annonser

Facebook har en annonsplattform där man kan skapa annonser, och rikta dessa på ett unikt sätt till just den målgrupp man vill nå. Annonserna är text- och bildbaserade och hämtar bilder per automatik från er sida.

Fördelar:
  • Annonserna blir relevanta eftersom de baseras på en utvald målgrupp som exempelvis har ett visst intresse.
  • Kostnadseffektivt eftersom man bara betalar för de som faktiskt klickar sig vidare till din sida
  • Dåliga annonser kostar ingenting. Om din annons inte drar klick så kostar den dig ingenting, utan du kan i lugn och ro modifiera den tills den är perfekt. Sätter du in en dålig annons i en tidning så kostar den dig fortfarande pengar.
  • Full kostnadskontroll genom att du sätter maxbudget för varje dag och totalt. 
  • Uppföljning och statistik blir enkel eftersom det går att spåra vilken annons som faktiska kunder klickade på när det hittade till din hemsida

Nackdelar:
  • Svårt att visa att det idag driver försäljning, driver snarare trafik och fans till din Facebook-sida
  • Facebook-användare är inte nödvändigtvis köp-sugna när de exponeras för annonsen

Så kommer du igång med annonsering online

Uppsättning av kampanj
  • Identifiera vad som ska marknadsföras (produkter/sidor/tjänster)
  • Sätta upp kampanjerna i Adwords/Facebook

Löpande justeringar
  • Följa upp klick och konvertering
  • Göra förändringar – optimera

Uppföljning
  • Rapporter över kampanjresultat
Självklart kan vi på Adaptive Shop bistå med hjälp kring alla dessa delar, och om man inte har tid och möjlighet att driva sin annonsering själv så går det att leja ut arbetet.


« Tillbaka

Kommentarer