« Tillbaka till alla inlägg

Driv försäljning med rätt pronomen!

Publicerad 2014-10-17 av Johan Vallstrand

Om du vill att fler människor ska handla i din e-handel eller prenumerera på dina nyhetsbrev - sluta då säga till besökarna vad som ska göra och börja istället låta dom berätta vad dom vill göra. Skillnaden är obefintlig för dig i vad som händer - men din konvertering kan förbättras radikalt.


Hänger du inte med? Läs vidare!


Inom konvertering pratar man ofta om något som kallas "Call to action", dvs knappar och länkar som har ett tydlig mål. Exempel är en köp-knapp eller en prenumerera-knapp. Om du i texten på din ''Call to action'' använder pronomen i första person (jag, min, mig) så kommer det att öka din konvertering, dvs andelen besökare som klickar på knappen. Det här beror på att människor reagerar positivt på att ha kontroll - det är enkelt när man funderar på det men lätt att missa.


Hur gör man?


Så vad ska du göra? Jo - se över formuleringarna i din e-handel och se till att rätt knappar innehåller pronomen som ger besökaren en känsla av kontroll. När man ska prenumerera på ditt nyhetsbrev exempelvis så bör det stå "Skicka e-post till mig" och på varukorgen bör det stå något i stil med "Visa min varukorg" (istället för Visa varukorg).


"Men det här är väl ändå inte så viktigt, jag borde väl lägga min tid på annat" kanske du tänker nu? Företaget ContentVerve som arbetar med just konvertering genomförde ett test under 2013 där man lät hälften av besökarna se en knapp med texten "Skapa mitt konto" och hälften "Skapa ditt konto". Besökarna som såg texten "Skapa ditt konto" slutförde sin registrering 25 % mer sällan. Sedan gjorde man ytterligare ett test där besökare som skulle starta en testperiod för en tjänst fick knapparna "Påbörja din 30-dagars testperiod gratis" eller "Påbörja min 30-dagars testperiod gratis". 90 % fler klickade på knapptexten med order "min" i sig. Även om statistiken har några år på nacken är den fortfarande relevant för företag idag, vi ser allt för ofta att pronomen används ''fel''.

Tydliga resultat. Tydliga argument att fokusera på detta i din e-handel.

« Tillbaka till alla inlägg