Nyheter

E-handel ger kedjor stora utmaningar

Publicerad 2015-04-30 av Johan


Självklart så e-handlar vi i Adaptive Shop-teamet en hel del själva - min huvudsakliga anledning är att spara tid i vardagen. Alltifrån mat (via Mathem och Coop Online) till IKEA-möbler, posters och kläder klickas hem löpande.

Nu senast så köpte jag en ny vattenflaska att använda när Adaptive Sportklubb anordnar innebandy (jo det är sant, vi har även en idrottsförening också, se här). Jag köpte flaskan av Naturkompaniet på nätet eftersom Naturkompaniet inte kunde visa på nätet vilka butiker flaskan fanns i.  För att slippa betala frakt så valde jag att köpa på nätet och hämta i butik - ett fraktalternativ som står för knappt hälften av all e-handel i Sverige.

När min flaska fanns klar att hämta så promenerade jag de tre kvarteren från kontoret till Naturkompaniet på Sveavägen. Min flaska fanns i ett paket med mitt namn på bakom disken - och det är här det intressanta kommer in; paketet som flaskan låg i hade skickats med Posten från Naturkompaniets webblager/centrallager till butiken. Naturkompaniet har alltså inte logistikmöjligheten att plocka en flaska från hyllan i butiken för att ge en nätkund, utan alla e-handelsprodukter hanteras i ett separat flöde.

Varför är då detta anmärkningsvärt? Jo - detta gör ju att jag fick min flaska utan fraktkostnad, men att Naturkompaniet fick stå för postfrakt mellan lager och butik för min enskilda flaska. Hade jag beställt den hem så hade jag fått betala 50:- i frakt, men nu när jag hämtade i butik så stod Natukompaniet för frakten, och fick då en sämre marginal på affären. Om vi gissar att butiken har 40% marginal på dessa vattenflaskor som kostar 169:- så innebär det att butikens vinst per flaska är 54 kr exkl moms. Enligt Posten.se kostar ett privatpaket i flaskans storlek 108 kr att skicka, men låt oss anta att Naturkompaniet har ett bra fraktavtal med 50 % rabatt mot listpris. Då kostar frakten 54 kr. Totalt: 54 kr vinst på flaskan - 54 kr frakt = 0 kr. Naturkompaniet gick +/-0 på min affär. Och då har vi inte räknat in kostnader för verksamheten, personal, e-handelssystem, betalkostnader osv. Uppåt väggarna säger jag.

Hur skulle då Naturkompaniet göra? För det första bör Naturkompaniet börja sudda ut gränserna mellan sina kanaler webb och fysisk butik. På så sätt hade jag som kund kunnat hämta flaskan snabbare, och Naturkompaniet hade sparat in på frakten och gått med vinst på affären. Win win! För det andra så bör man titta på att kunna spegla butikslagret på alla produkter, så att nätkunden kan se om produkten finns i butik (Naturkompaniet har en sådan funktion, men den fungerade inte för vattenflaskan i fråga).

Vad kan andra e-handlare lära sig av detta? 

  1. Logistik, logistik, logistik. Få ordning på flödena och kostnaderna här så är chansen till att lyckas större. Det gäller särskilt kedjor som ska driva e-handel.
  2. Sudda ut kanalerna mellan webb och fysisk handel. Ge kunden en enda upplevelse - det kommer ni att tjäna på
  3. Välj ett e-handelssystem som är väl anpassad efter er verksamhet - med rätt funktioner som påverkar er lönsamhet positivt
Ps. Vi på Adaptive Shop arbetar med flera större kedjor i e-handelsprojekt, både i större anpassningar av Adaptive Shop men även som rådgivare inför satsning på e-handel. De utmaningar som tagits upp här har vi sett både hos mindre e-handlare och hos större kedjor.


« Tillbaka

Kommentarer