Nyheter

Ha en medveten prisstrategi och öka din vinst

Publicerad 2014-09-28 av Johan


En medveten prisstrategi i din e-handel kommer utan tvekan göra att du får bättre kontroll över din affär - och i många fall högre vinst på sista raden. Bloggen Försäljningschefen publicerade nyligen en bra artikel om hur man som försäljare kan lära sig hantera prisdiskussioner - något som är högst relevant även för e-handlare. 

Ha en tydlig prisstrategi. Bestäm vad er butiks prisnivå ska vara - lågpris, premiun eller något däremellan? Håll er till det! Denna tydliga strategi kommer öka er konsekventhet mot kunder, och gör det lättare att agera i alla lägen. 

I diskussioner med en kund - börja inte alltid med att prata pris och rabatter. Ha inte ett lägre pris som första argument för att få in en kundorder. Börja med att trycka på produktens fördelar, er service och varför kunden tjänar på en affär. Om kunden därefter önskar ett bättre pris - lämna då ett erbjudande om era marginaler tillåter. Gärna med motkravet att kunden köper något tillbehör också.

Träna på att säga nej - alla kunder är inte värt att få. Vet var er gräns är.

Kom ihåg att det viktiga inom försäljning är sista raden. Er vinst. Det spelar ingen roll hur hög omsättning ni har om ni ändå gör förlust totalt sett. Håll koll på detta och hamna inte i priskrig som gör att ni går under.

Låt inte kunden diktera argument om att han lika gärna kan handla av era konkurrenter om ni inte ger bästa pris och att produkten alltid är densamma. Det finns troligen en anledning att kunden pratar med just er - ni har kanske något som konkurrenten saknar. Produkt i lager? Bra villkor kring betalning och frakt? Garanti med svensk generalagent? Stor kunskap?

Glöm inte att vara cool i förhandlingen och att försöka föreslå lösningar som både du och kunden tjänar på.


« Tillbaka

Kommentarer