Nyheter

Hur fungerar e-post i Adaptive Shop?

Publicerad 2014-09-08 av Johan


En nyckelfaktor i en e-handel är väl utformade meddelanden via e-post. Kunden förväntar sig kvitto vid köp, och statusuppdateringar för försenade eller skickade ordrar. Ni som butik behöver få notis om nya ordrar, och vi som tillhandahåller plattformen vill ha notiser om något går fel på er sida.

E-post kan skickas direkt från samma server som er Adaptive Shop ligger på, men då krävs det att en e-postserver installeras på webbservern. Det fungerar hyggligt vid små mängder mail, men kräver ett stort arbete för att optimera och underhålla servern. Dessutom är det inte helt trivialt att följa upp vad som händer med ett mail som skickas från er sida - kommer mailet fram? Sedan ett par år tillbaka så använder istället Adaptive Shop en extern e-postleverantör, nämligen tjänsten Sendgrid. När ett mail ska skickas så anropar Adaptive Shop Sendgrid som skickar mailet.  

I Sendgrid håller vi koll på flödet av e-postmeddelanden, hur många som levereras utan problem, hur snabbt e-posten levereras - allt utan att få tillgång till innehållet i meddelandena. Vi har en betald premiumtjänst hos Sendgrid, och denna tjänst bjuder vi alla Adaptive Shop-kunder på utan extra kostnad.

Utöver Sendgrid så är det bra att veta att alla utgående mail även sparas lokalt i er Adaptive Shop. Ett mail som skapas läggs i en mailkö lokalt, som går att komma åt i er administrationsmeny. Där kan ni som butik följa upp, skicka om eller läsa utgående mail. Full kontroll för er - för en full service till era kunder.


« Tillbaka

Kommentarer