Nyheter

Intro till sökmotoroptimering

Publicerad 2014-08-22 av Johan

Vi fick nyligen en fråga från en Adaptive Shop-butik som undrade vad som händer med alla ens träffar på Google om man byter till Adaptive Shop från någon annan webbshop. Börjar man om från början i Googles ögon, eller kan man se till att "flytta med" sina sökpositioner?

Vid de flesta migreringar så tappar man position hos Google initialt vid nylansering. Detta brukar vara en tillfällig dipp om man inte gjort stora misstag, men sedan om det tar 1-3-eller 6 månader att repa sig (eller om man inte repar sig alls) finns det såklart ingen regel om. Det man kan göra är att fortsätta producera bra unikt och relevant innehåll på den nya sidan.
Det man kan och bör göra i Adaptive Shop är att göra en import/mappning mellan alla sina gamla produkt- kategori- och sid-adresser så att de matchar adresserna på nya sidan. För detta finns tillvalet Ompekningar som alla med en tidigare webbshop eller hemsida bör använda sig av. På så sätt fångas de tidigare adresserna upp och ompekas.

Hur specifika sökord rankar hos Google går däremot inte att direktpåverka. När det gäller att inte tappa position på exempelvis frasen "TV i Stockholm" så får man göra sitt bästa inom olika optimeringsinsatser.

Man kan dela in sökmotoroptimering eller SEO i två delar; on-site och off-site.

On-site är det man gör på den egna hemsidan, och kan vidare delas in i struktur och content.

Struktur är hur man väljer att koda sidan, vilket innehåll som placceras var, hur man taggar upp innehåll i HTML och en stor mängd andra faktorer. Detta sköter vi åt alla våra butiker, och ser till att Adaptive Shop är uppdaterad. I detta ingår även att se till att inte få brutna länkar, och det är därför vi alltid vill importera länkarna för alla gamla produkter vid flytt till en ny sida, så att deras länk-kraft förs över till nya sidan.

Content är det ni står för på sidan - ni ser till att tillräckligt mycket innehåll läggs in på rätt ställen, och att detta innehåll innehåller de sökord ni vill ranka på och fraser folk kan tänkas söka på. När det gäller en produktsida så är namn och produkttexten såklart prio 1, och när det gäller en kategorisida så är kategorinamn och kategoritext viktigast.

Off-site-optimering är det man gör utanför den egna sidan, och det handlar sammanfattat om att se till att andra relevanta sidor länkar till er sida. För bäst resultat ska detta ske på nyckelordsnivå, dvs om ni vill ranka bra på "Hemmabiopaket" så är det bra om stora pålitliga sidor som handlar om hemmabiopaket länkar i lagom mängd till er sida om Hemmabiopaket. Detta kan man få hjälp av om man anlitar ett pålitligt företag inom sökordsoptimering.

SEO är en viktig del om man bedriver försäljning på Internet idag, och detta var en kort sammanfattning för att komma igång med ett SEO-grundtänk.


« Tillbaka

Kommentarer