« Tillbaka till alla inlägg

Låt pressmedelanden bli en del av din ehandels-vardag!

Publicerad 2014-08-27 av Johan Vallstrand

Att kontinuerligt skicka ut pressmeddelanden till journalister, branschkollegor, leverantörer och bloggar är ett billigt och enkelt sätt att få publicitet. En bra skriven pressrelease kan ofta publiceras rakt av, och sparar då tid för journalister och publicister – vem vill inte spara tid?

Bloggare har ibland brist på fantasi, och en pressrelease ger ofta uppslag till en artikel eller en post. Skapa även ett pressrum på pressrelease-sidor såsom My Newsdesk. Där kommer alla pressreleaser att vara samlade i ett arkiv, vilket också gör att pressreleaserna kommer att dyka upp i Google-sökningar.

Varför är din information viktig?

Motivera för mottagare av pressmeddelandet varför nyheten är viktig. Sätt din nyhet i ett större sammanhang - nyheter blir dubbelt intressanta om de sätts i ett större sammanhang. Kan din nyhet kanske kopplas ihop med någon omskriven trend? Finns det någon intressant statistik som styrker det du vill berätta om? Kan du dra slutsatser för hela branschen?
Glöm inte att inkludera länkar i ditt pressmeddelande - ett huvudsyfte med pressreleaserna är att driva trafik till din sida – glöm då inte att länka!

Tips på ämnen

Här är några möjliga ämnen för pressreleaser:


  • Lansering av ny hemsida.
  • Lansering av ny produktkategori eller specifik produkt.
  • Samarbete med en ny leverantör.
  • Förändringar i ert bolags struktur.
  • Tävlingar –Ändringar i leverans- eller betalvillkor.
  • Sponsring och välgörenhetsfrågor.
  • Om ni mottagit/delat ut något pris eller en utmärkelse.
  • Engagemang inom någon miljöfråga.
Pressrelease är även ett viktigt steg i en väl definierad produktprocess. Vad väntar du på?
« Tillbaka till alla inlägg