Nyheter

När ska man lämna rabatt?

Publicerad 2014-09-30 av Johan


Det här är en uppföljning på artiklarna om rabattkoder och prisstrategier som vi nyligen publicerat. En fråga som jag har fått efter dessa två artiklar är när man som handlare egentligen ska ge rabatt. Därför har jag baserat på Försäljningschefens blogg satt ihop en liten checklista för när en rabatt är befogad: 

  • Ge bara en rabatt om du tjänar pengar. Räkna fram till den sista raden med täckningsbidrag och kolla om du fortfarande tjänar pengar efter given rabatt. Om du INTE tjänar pengar på en viss affär så är den ibland värd att göra ändå (för att lätta på lager eller som goodwill exempelvis) - men då ska du veta om det i förväg.
  • Ge bara rabatt när du bestämmer att en rabatt ska ges. Låt inte en köpare själv bestämma när det är dags för rabatt.
  • Ställ motkvav till köparen. Kanske är det ok med rabatt om köparen köper flera stycken av en vara, även beställer ett tillbehör, eller om köparen står för hela frakten?
  • Tidsbegränsa alltid rabatter. Med en rabatt ska det alltid medfölja en (kort) tidsfrist. "Create a sense of urgency".
  • Dokumentera att en rabatt har lämnats. Kunden ska inte kunna missa hur stor rabatten är i offert, beställning och kvitto. 
Hoppas det hjälper - och lycka till med försäljningen!


« Tillbaka

Kommentarer