« Tillbaka till alla inlägg

Annonsering online - grundkurs

Publicerad 2014-08-26 av Johan Vallstrand

Ett viktigt steg som alla framgångsrikare e-handlare förr eller senare tar - är att börja annonsera aktivt online. De som lyckas lägger idag en omfattande andel av sin marknadsföringsbudget på nätet. Men var ska man börja?

Google Adwords - synas i sökresultat

Adwords är annonsplatser på Google som visas baserat på vad man söker på. Adwords är idag ett av världens största annonsnätverk, och en huvudinkomstkälla för Google.

Fördelar med Google Adwords:

  • Annonserna blir relevanta eftersom de baseras på det användarna söker på.
  • Kostnadseffektivt eftersom man kan välja att bara betala för de som faktiskt klickar sig vidare till din sida och inte bara för exponering.
  • Det går att rikta in sig på en specifik målgrupp, såsom att annonser endast ska visas för människor inom viss ort - exempelvis Stockholm.
  • Dåliga annonser kostar ingenting. Om du valt CPC (Kostnad per klick) för din annons så kostar den dig ingenting om den inte drar klick. Utan du kan i lugn och ro modifiera den tills den är perfekt. Sätter du in en dålig annons i en tidning så kostar den dig fortfarande pengar.
  • Full kostnadskontroll genom att du sätter en total maxbudget för tidsperioden du vill att Google ska visa din annons.
  • Uppföljning och statistik blir möjlig eftersom det går att spåra vilken annons som faktiska kunder klickade sig vidare till din hemsida - och vad de sökte på för att hitta till just din annons.
  • En perfekt plattform att annonserna i då majoriteten av befolkningen någon gång i veckan söker sig till svar på frågor och produkter av olika slag.

Nackdel med Google Adwords:

  • Tar en hel del tid att sätta sig in i – går att köpa löpande såklart.
  • Svår balans att hitta rätt sökord synas på - börja inte för brett så budgeten används till onödiga klick som direkt kommer lämna er sida eller kampanj.

Facebook-annonsering

Facebook har en annonsplattform där man kan skapa annonser, och rikta dessa på ett unikt sätt till just den målgrupp man vill nå. De populäraste annonserna är text- och bildbaserade och det finns många valmöjligheter till att anpassa annonseringen baserat på den typ av konverteringen du strävar efter.

Fördelar med Facebook annonser:

  • Annonserna blir relevanta eftersom de baseras på en utvald målgrupp som exempelvis har ett visst intresse.
  • Kostnadseffektivt eftersom man kan välja att bara betala för de som faktiskt klickar sig vidare till din sida och inte bara för exponering.
  • Dåliga annonser kostar ingenting. Om du valt CPC (Kostnad per klick) för din annons så kostar den dig ingenting om den inte drar klick. Utan du kan i lugn och ro modifiera den tills den är perfekt. Sätter du in en dålig annons i en tidning så kostar den dig fortfarande pengar.
  • Full kostnadskontroll genom att du sätter maxbudget för din annons under tidsperioden den ska visas.
  • Uppföljning och statistik blir enkel eftersom det går att spåra vilken annons som faktiska kunder klickade sig vidare till din facebook-sida eller hemsida beroende på mål satta med annonsen.
  • En perfekt plattform att annonserna om stor del av er målgrupp är aktiva på Facebook och dagligen använder sig utan mediet.

Nackdelar med Facebook annonser:

  • Svårt att visa att det idag driver försäljning - driver snarare trafik och fans till din Facebook-sida om du inte har en tydlig kampanj.
  • Facebook-användare är inte nödvändigtvis köp-sugna när de exponeras för annonsen

Fler plattformar att annonsera i

Förutom Google Adwords och Facebook annonser finns det otroligt många plattformar att annonsera sig på beroende på var din målgrupp befinner sig. Några av de populäraste förutom de vi tagit upp är bland annat:
  • Instagram
  • Pinterest
  • YouTube
  • LinkedIn

Så kommer du igång med annonsering online

Uppsättning av kampanj

  • Identifiera vad som ska marknadsföras (produkter/sidor/tjänster)
  • Sätt upp kampanjer i Adwords/Facebook - beroende på var din målgrupp befinner sig.
  • Skriv rubriker, korta texter och identifiera sökord som kommer dra uppmärksamhet till er annons.

Löpande justeringar

  • Följa upp klick och konvertering
  • Göra förändringar – optimera eftersom om onödiga klick utnyttjar er budget eller om din annons syns i rätt sammanhang men inte drar klick.

Uppföljning

  • Rapporter över kampanjresultat

Självklart kan vi på Ashop bistå med hjälp kring alla dessa delar, och om man inte har tid och möjlighet att driva sin annonsering själv så går det att leja ut arbetet. Kontakta oss för mer information!

« Tillbaka till alla inlägg