« Tillbaka till alla inlägg

Skapa smarta felsidor och öka din försäljning

Publicerad 2014-09-03 av Johan Vallstrand

Har du någon aning om vad som händer med dina produkter efter att dem utgår ur ditt sortiment? Bara för att du tar bort produkten internt på din hemsida så betyder inte det automatiskt att du slutar få besökare på produktsidan - besökare kan försöka komma åt produkten på en mängd olika sätt såsom sparade bokmärken, sökträffar hos Google eller länkar från forum och andra hemsidor. Vore det då inte bra om besökare som försöker komma åt en gammal produkt får tips liknande produkter att köpa?

Innehåll på dina felsidor

Viktigt att inkludera på en felsida, eller på en sida som tillhör en produkt som har upphört är:
  • Information om att produkten/sidan inte kan hittas (och gärna anledningen) på ett sätt som inte lägger skulden på användaren
  • Sökfält så att besökaren kan navigera vidare
  • Tips på liknande produkter eller innehåll

Generellt så behöver inte produkter som utgår försvinna helt, det är egentligen bättre att man fortfarande kan nå produkten om man har adressen, men att man inte köpa den och att det framgår att den har utgått. Lägg där till andra rekommenderade produkter, och du kan konvertera en besökare på en gammal produkt till att besökaren istället handlar en annan produkt.

« Tillbaka till alla inlägg