Kundservice

Varför bry sig om konvertering?

Publicerad 2014-08-28 av Johan Vallstrand

Om du inte tror att du behöver fundera
över konvertering som e-handlare så kommer du inte att lyckas, så enkelt är det. Enda anledningen till att man inte pratar
lika mycket om konvertering i fysisk handel är för att det är så svårt att mäta. Det finns ingen anledning överhuvudtaget att inte mäta
konvertering inom e-handel

Konvertering är hur många inom en
målgrupp som slutför ett köp i din e-handel



  • om du definierar din målgrupp som ”alla i
    Sverige” så är din konverteringsgrad 0,01 % om du får in ordrar från 1000
    personer under en given period 
  • om du skickar ett nyhetsbrev till 1000
    personer, varav 20 personer klickar vidare till din sida och genomför ett köp
    så är din konverteringsgrad för det nyhetsbrevet 2 % 
  • om du har 20 000 besökare på din sida
    under en månad och får in 200 ordrar så har du en konverteringsgrad på 1 % på
    din sida 
  • om 100 personer påbörjar ett köp på din sida, men bara 60 av dessa slutför sin betalning så har du en konvertering i kassan på 60 %. Konvertering i kassan är centralt, och ofta relevant att bryta ner i olika fraktsätt och betalsätt - är det så att du har något betalsätt som ofta ger avslag?

Fokus på att öka konverteringen har
oftast större positiv påverkan på din vinst än att öka försäljningen genom att
attrahera nya kunder. Försök därför få så många som möjligt av de nuvarande besökarna att handla, innan du lägger åtskilliga tusenlappar per månad på annonser för att öka antal besökare. När du väl når en bra konvertering på din sida - då kan du börja driva mer trafik.


« Tillbaka