Euronics

Digitalisering av en fackhandelskedja

Bakgrund

Vi har hjälpt Euronics med digitalisering och digitala tjänster sedan 2011. Vi har tillsammans utforskat och gjort en resa i hur Euroncis som kedja ska arbeta digitalt och hur man bäst driver ehandel som fackhandelskedja. Euronics består av runt 100 medlemsbutiker som tillsammans samverkar, och därför har upplägget för digitaliseringen av Euronics sett lite annorlunda ut.

Utmaningar

Hitta ett koncept för att bedriva ehandel i en kedja med över 100 fristående butiker, där alla butiker har sin specialområden och inriktningar.

bild4.jpg

Lösningen

Euronics började använda plattformen Adaptive Shop under 2021 efter att ha kört helt skräddarsydda webblösningar i många år. Genom att gå över till Adaptive Shop så får man en mer uppdaterad lösning med ett helt smörgåsbord av färdiga funktioner, utan att för den delen begränsas i sina behov av anpassad och kundunik utveckling.

Resultat

Euronics bygger nästan uteslutande på dropshipping vilket innebär att butiken skickar beställda produkter direkt från leverantör till slutkund - de har inget eget webblager. Det funkar så att Adaptive Shop synkar produkter och lagersaldon från leverantörerna för att säkerställa att alla produkter alltid visas med rätt lagerstatusar ut mot kund. Även om två leverantörer har samma produkt så visas rätt info vid rätt tillfälle, och det möjliggörs genom appen Lagerstyrning. När ordrar kommer in så skickas dessa automatiskt till leverantör, och kan med ett knapptryck exporteras till bokföringstjänsten Fortnox, snabbt och enkelt.

Euronics använder även appen Produktkampanjer där man enkelt kan tidsstyra allt kopplat till kampanjer - vilka produkter en kampanj ska innehålla, märkning, priser och mycket mer. Det går att sätta kan sätta upp ett helt regelverk för en kampanj och förbereda långt i förväg utan stress eller tidspress. När det sen är dags för kampanjen att gå live sköts detta felfritt och smidigt - även detta utan någon form av manuellt arbete.

logga1.png