Kundservice

Ljudkällarn satsar nytt!

Publicerad 2016-07-12 av Johan Vallstrand

Ljudkällarn är en butik utanför Göteborg som nyligen nylanserade sin e-handel ihop med oss på Adaptive Shop. Resultatet blev kanon, och sidan har blivit mycket väl emottagen av både kunder och butiken själva. 

Ljudkällarn är den första butiken vi lanserar med vår helt nya grundmall för design som vi har tagit fram under våren 2016. Målet är att grunddesignen ska vara ännu bättre anpassad för kundbeteenden och försäljning framöver.

Läs mer om Ljudkällarn här

Tempot är högt!

Publicerad 2016-07-07 av Johan Vallstrand

Det har varit högt tempo i utvecklingen av Adaptive Shop så här långt under 2016, både med uppsättning av nya butiker, nya funktioner och förberedelser inför en helt ny verison av plattformen.

 Här är lite av det vi jobbat med den senaste tiden:

·      Gjort om slides till modul

·      Ny modul: Hero-bild

·      Lagt till stöd för stories

·      Mobilförbättringar

·      Ny modul: Spider ads

·      Förbättring i listning av ej kompletta produkter

·      Förbättringar i API:et mot externa plattformar

·      Trimmat funktionen för bedregeribedömning

·      Lagt till produktbild i produktexport

·      Förändringar i e-post utgående för att minska risk för spamklassning

·      Ändra hur fraktpris skrivs ut om frakten är 0 på en produkt

·      Kunna filtrera på produkter som är låsta för uppdatering

·      Uppdatering i alla teman till Facebooks nya like-box

·      Lagt till WYSIWYG-editor under tillverkare

·      Utökningar och stora förbättringar för modulen B2B

·      Förbättringar av koppling till Winpos

·      Lagt in stöd för PHPExcel, samt byggt ny generell modul för dataimport

·      Lagt till tydliga hjälptexter i systemet

·      Förbättringar av install-script som används vid goLive av nya butiker

·      Gjort varianter sorterbara med drag n drop

·      Förbättringar av filterboxen i vissa designdeman

·      Flagga för att kunna dölja varumärken i huvudmenyn

·      Kunna visa ännu fler produkter på varumärkessidor

·      Moderniseringar i kodstruktur

·      Stöd för designteman i fullbredd

·      Förbättringar i jämför produkt, så jämförda produkter sparas ett helt besök

·      Kunna byta länk på en kategori

 Mycket bakom ytan, men också mycket som ska hjälpa våra butiker att sälja mer och jobba effektivare!

 

 

Hörlursexperten satsar på hörlurar online

Publicerad 2015-12-01 av Johan Vallstrand

Något som är extra motiverande för oss på Adaptive Shop är att få arbeta med e-handlare som älskar sina produkter - och gänget på Hörlursexperten älskar verkligen hörlurar!

Det är därför med glädje som vi nu har lanserat en komplett e-handel med Hörlursexperten - vi har byggt både system, design och grafisk profil inklusive logga.

Glad sommar önskar teamet på Adaptive Shop

Publicerad 2015-06-25 av Johan Vallstrand

Nu är sommaren äntligen här, och vi hoppas att alla e-handlare får lite ledigt i sommar.

Vi på Adaptive Shop kommer att vila upp oss efter en tempostark e-handelsvår där vi har vässat vår plattform på många sätt, och tillkommit med många nya funktioner och tillval. I höst är vi tillbaka igen med en lång lista på ideer att förverkliga i Adaptive Shop.

Glad sommar!

Nytt i Adaptive Shop

Publicerad 2015-06-22 av Johan Vallstrand

Tiden flyger fram på Adaptive Shop, och idag har vi släppt en ny och uppdaterad version av Adaptive Shop som kommer att rullas ut till alla anslutna butiker inom kort. Några nyheter värda att nämnas:

  • Koppling till affärssystemet Winpos för export av webb-ordrar. Första butiken går live med detta inom kort, och funktionen finns som tillval för alla våra anslutna butiker.
  • Flexibel och smidig formulärbyggare som kan användas för att skräddarsy och designa egna formulär.
  • Fakturabetalning för både privat- och företagskunder genom PayByBill. Kontakta oss för mer info om denna möjlighet.
Sedan så har vi även anställt en dedikerad designer som kommer att höja nivån på alla designproduktion för våra kunder framöver. Han finns tillgänlig att anlita för design av både slides, annonser och annat kampanjmaterial. Vi kan nu även erbjuda prenumeration på professionellt producerade slide-bilder vilket vi vet att många av våra kunder har stort behov av (men saknar kompetens att producera på egen hand).






Google Shopping på YouTube

Publicerad 2015-05-22 av Johan Vallstrand

Google fortsätter att satsa hårt på Google Shopping, och ökade köpmöjligheter i annonser. Nu planerar man även att inkludera Google Shopping-annonser på YouTube, något som get Google Shopping-annonsörer ytterligare en plattform att synas på. Det innebär enkelt förklarat att om du säljer grillar och någon kollar på ett matrelaterat klipp på Youtube så kan du framöver pusha för dina produkter direkt för den publiken - oerhört relevant annonsering!

Google Shopping rekommenderar vi till alla våra kunder inom e-handel, och vi har en smidig tillvalsmodul för Google Shopping. För de kunder som inte har tid och möjlighet att sätta sig in i Google Shopping men ändå vill annonsera via Googles plattform så erbjuder vi nu även helhetslösningar där ni till fast pris får hjälp med att sätta upp Google-annonseringen och att hantera era annonskampanjer. Kontakta oss för mer info!

Källa: http://www.e-commercefacts.com/news/2015/05/google-brings-its-shopping-ads-to-youtube/index.xml



Trött på att skicka nyhetsbrev?

Publicerad 2015-05-21 av Johan Vallstrand

För de Adaptive Shop-butiker som inte kan eller hinner skicka ut nyhetsbrev via e-post så har vi goda nyheter - ni slipper! Från och med idag erbjuder vi en tillvalstjänst som innebär att vi skriver och skickar nyhetsbreven åt er till en fast månadskostnad (från 995:-/månad).

I vårt standardpaket skickas nyhetsbrev ut 8 gånger per år, vid väl avvägda tillfällen. Genom att skicka nyhetsbrev via e-post så kan ni både öka er försäljning och få fler återkommande kunder.

E-handel ger kedjor stora utmaningar

Publicerad 2015-04-30 av Johan Vallstrand

Självklart så e-handlar vi i Adaptive Shop-teamet en hel del själva - min huvudsakliga anledning är att spara tid i vardagen. Alltifrån mat (via Mathem och Coop Online) till IKEA-möbler, posters och kläder klickas hem löpande.

Nu senast så köpte jag en ny vattenflaska att använda när Adaptive Sportklubb anordnar innebandy (jo det är sant, vi har även en idrottsförening också, se här). Jag köpte flaskan av Naturkompaniet på nätet eftersom Naturkompaniet inte kunde visa på nätet vilka butiker flaskan fanns i.  För att slippa betala frakt så valde jag att köpa på nätet och hämta i butik - ett fraktalternativ som står för knappt hälften av all e-handel i Sverige.

När min flaska fanns klar att hämta så promenerade jag de tre kvarteren från kontoret till Naturkompaniet på Sveavägen. Min flaska fanns i ett paket med mitt namn på bakom disken - och det är här det intressanta kommer in; paketet som flaskan låg i hade skickats med Posten från Naturkompaniets webblager/centrallager till butiken. Naturkompaniet har alltså inte logistikmöjligheten att plocka en flaska från hyllan i butiken för att ge en nätkund, utan alla e-handelsprodukter hanteras i ett separat flöde.

Varför är då detta anmärkningsvärt? Jo - detta gör ju att jag fick min flaska utan fraktkostnad, men att Naturkompaniet fick stå för postfrakt mellan lager och butik för min enskilda flaska. Hade jag beställt den hem så hade jag fått betala 50:- i frakt, men nu när jag hämtade i butik så stod Natukompaniet för frakten, och fick då en sämre marginal på affären. Om vi gissar att butiken har 40% marginal på dessa vattenflaskor som kostar 169:- så innebär det att butikens vinst per flaska är 54 kr exkl moms. Enligt Posten.se kostar ett privatpaket i flaskans storlek 108 kr att skicka, men låt oss anta att Naturkompaniet har ett bra fraktavtal med 50 % rabatt mot listpris. Då kostar frakten 54 kr. Totalt: 54 kr vinst på flaskan - 54 kr frakt = 0 kr. Naturkompaniet gick +/-0 på min affär. Och då har vi inte räknat in kostnader för verksamheten, personal, e-handelssystem, betalkostnader osv. Uppåt väggarna säger jag.

Hur skulle då Naturkompaniet göra? För det första bör Naturkompaniet börja sudda ut gränserna mellan sina kanaler webb och fysisk butik. På så sätt hade jag som kund kunnat hämta flaskan snabbare, och Naturkompaniet hade sparat in på frakten och gått med vinst på affären. Win win! För det andra så bör man titta på att kunna spegla butikslagret på alla produkter, så att nätkunden kan se om produkten finns i butik (Naturkompaniet har en sådan funktion, men den fungerade inte för vattenflaskan i fråga).

Vad kan andra e-handlare lära sig av detta? 

  1. Logistik, logistik, logistik. Få ordning på flödena och kostnaderna här så är chansen till att lyckas större. Det gäller särskilt kedjor som ska driva e-handel.
  2. Sudda ut kanalerna mellan webb och fysisk handel. Ge kunden en enda upplevelse - det kommer ni att tjäna på
  3. Välj ett e-handelssystem som är väl anpassad efter er verksamhet - med rätt funktioner som påverkar er lönsamhet positivt
Ps. Vi på Adaptive Shop arbetar med flera större kedjor i e-handelsprojekt, både i större anpassningar av Adaptive Shop men även som rådgivare inför satsning på e-handel. De utmaningar som tagits upp här har vi sett både hos mindre e-handlare och hos större kedjor.

Pressrelase: Ljudbutiken satsar på Grillkung

Publicerad 2015-04-14 av Johan Vallstrand

Nedanstående nyhet är en pressrelease från Adaptive Shop-butiken Grillkung som nu öppnar Showroom i Mjölby. Grillkung har en enastående tillväxt just nu, och har imponerat stort på både kunder och leverantörer.

Det började med att Per-Anders Svensson sålde stereoanläggningar i en vrå på magasinsgatan i Mjölby, han jobbade med sitt eget intresse, ljud på kvällstid efter sitt ordinarie jobb. Numera drivs Ljudbutiken av Per-Anders och hans fru Mona tillsammans med sonen Sebastian.

När tiderna har förändrats och konsumenternas vanor har ändrats har Ljudbutiken alltid affärsutvecklat. 2007 satsades det på utbyggnad och start av försäljning för vitvaror och 2013 startades satsningen på e-handel.

Att man affärsutvecklat menar Per-Anders har varit nyckeln till överlevnad och fortsatt lönsamhet i en mycket tuff bransch, ”hade vi bara sålt tv & ljud som många av mina gamla kompisar i branschen skulle vi varit borta för länge sen precis som dem” säger han när jag frågar honom om hur branschen har utvecklats.

Entreprenörskapet sitter i blodet

I takt med att nästa generation efter Per-Anders tar över, sonen Sebastian är det nu han som står för affärsutvecklingen. Den nystartade webshopen Grillkung.se har nämligen redan blivit en succé på nätet och tanken på att även ha ett ”showroom” på Ljudbutiken i Mjölby har växt fram. 200 kvadratmeter av butikens yta har därför avsatts för ”Grillkung showroom” där den största delen täcks av amerikanska kol- & gasolgrillar från märken som Broil King, Napoleon och Landmann.

Satsningen på nätet ökar hela tiden, ”i framtiden kommer Ljudbutiken finnas kvar som butik och showroom men genom lokalen går kanske 5 nischade webshopar”, menar Sebastian Virta.

Var Ljudbutiken är om 5 år säger Sebastian beror på hur marknaden förändras men att företaget lever kvar och affärsutvecklar sin verksamhet i Mjölby råder det ingen tvekan om. ”Vi hittar hela tiden hål på marknaden där vi har en funktion med service och tillgänglighet” säger Sebastian.

Nya lagkrav för Energimärkning

Publicerad 2015-04-13 av Johan Vallstrand

Säljer ni TV eller vitvaror - se hit!

Från början av 2015 gäller nya regler från Energimyndigheten för energimärkning av produkter till försäljning på Internet. Produkter inom vissa kategorier måste nu visa energimärkning på Internet i anslutning till köpknappen. För att möta dessa specifika krav så har vi på Adaptive Shop nu utvecklat en tillvalsmodul för Energimärkning på nätet.

Läs mer om kraven på Energimyndighetens hemsida här



Slipp spam med Google Recaptcha i Adaptive Shop

Publicerad 2015-03-13 av Johan Vallstrand

Vi på Adaptive Shop är generellt sett emot att införa captcha-lösningar eftersom de oftast innebär extra steg för kunder och användare. Googles lösning Recaptcha är ett undantag - den innebär oftast bara ett extra klick för användare, och är mycket effektiv mot spam.

Nu är Google Recaptcha inbyggt i Adaptive Shop, och finns som valbar modul för butiker med spam-problem. Vi rekommenderar den endast för butiker med ett befintligt problem med spam, annars finns det ingen anledning att köra med en captcha-lösning.

Vill du också bli grillkung?

Publicerad 2015-03-06 av Johan Vallstrand

Idag lanserade en till Adaptive Shop-kund sin butik, nämligen Grillkung.se! Butiken har ett stort utbud av grillar och tillbehör, med fokus på grillar från amerikanska Broil King.

Förutom försäljning av grillar så driver man även en schysst grillblogg med bra grilltips och mycket humor. Grillkung.se publicerar även grillrecept där man "skjuter lite från höften", till skillnad från vanliga receptsajter som tenderar att bli ganska tråkiga.

Ny koppling till Google Shopping

Publicerad 2015-03-03 av Johan Vallstrand

Nu släpper vi en ny version av vår prisfil för Google Shopping så att butiker med Adaptive Shop med några knapptryck kan börja annonsera sina produkter på Google Shopping.

I nuläget innebär Google Shopping i Sverige produkt-annonser med prisvisning vid sidan av vanliga sökresultat. Dessa annonser har visat sig generera fler klick som leder till köp jämfört med vanliga Google-annonser (Adwords).

"För mig är det lika självklart att annonsera produkter på Google som att finnas på Prisjakt", säger Sebastian Virta (e-handelsexpert på Adaptive Shop). Google Shopping förväntas nu att ta marknadsandelar från Prisjakt i Sverige, och som det ser ut nu så kan handlare på ett enkelt sätt öka sin försäljning genom annonsering genom Googles nätverk.



Säkerthetshål i Linux upptäckt - GHOST

Publicerad 2015-01-28 av Victor Eliasson

Igår så upptäcktes det en bugg i olika Linuxdistributioner som möjliggör utövaren av attacken att få kontroll över maskinen. Man kan läsa mer om GHOST här.

Flera av våra kunder kör Linuxversioner som tyvärr är drabbade. Därför så uppdateras alla plattformar idag och kan därför vara nere under några minuter.

Denna post kommer att uppdateras när alla shoppar är färdigpatchade.

UPPDATERING
Alla servrar har idag blivit patchade. Vissa fick några minuters downtime, hoppas det inte gav alltför många problem.



Vill du se alla? Gå till vårt arkiv!