Nyheter

Hur mycket ska man påminna kunden?

Publicerad 2016-07-25 av Johan


Hur mycket ska man egentligen påminna kunden om att fortsätta ett avbrutet köp? Vår standardinställning i Adaptive Shop för att påminna kunder om övergivna varukorgar är ett enda påminnelsemail, men en ny studie har visat att tre påminnelsemail ger bäst försäljning och en försäljningsökning på över 130%. 

Läs mer aktuell statistik här!

Ljudkällarn satsar nytt!

Publicerad 2016-07-12 av Johan


Ljudkällarn är en butik utanför Göteborg som nyligen nylanserade sin e-handel ihop med oss på Adaptive Shop. Resultatet blev kanon, och sidan har blivit mycket väl emottagen av både kunder och butiken själva. 

Ljudkällarn är den första butiken vi lanserar med vår helt nya grundmall för design som vi har tagit fram under våren 2016. Målet är att grunddesignen ska vara ännu bättre anpassad för kundbeteenden och försäljning framöver.

Läs mer om Ljudkällarn här

Tempot är högt!

Publicerad 2016-07-07 av Johan


Det har varit högt tempo i utvecklingen av Adaptive Shop så här långt under 2016, både med uppsättning av nya butiker, nya funktioner och förberedelser inför en helt ny verison av plattformen.

 Här är lite av det vi jobbat med den senaste tiden:

·      Gjort om slides till modul

·      Ny modul: Hero-bild

·      Lagt till stöd för stories

·      Mobilförbättringar

·      Ny modul: Spider ads

·      Förbättring i listning av ej kompletta produkter

·      Förbättringar i API:et mot externa plattformar

·      Trimmat funktionen för bedregeribedömning

·      Lagt till produktbild i produktexport

·      Förändringar i e-post utgående för att minska risk för spamklassning

·      Ändra hur fraktpris skrivs ut om frakten är 0 på en produkt

·      Kunna filtrera på produkter som är låsta för uppdatering

·      Uppdatering i alla teman till Facebooks nya like-box

·      Lagt till WYSIWYG-editor under tillverkare

·      Utökningar och stora förbättringar för modulen B2B

·      Förbättringar av koppling till Winpos

·      Lagt in stöd för PHPExcel, samt byggt ny generell modul för dataimport

·      Lagt till tydliga hjälptexter i systemet

·      Förbättringar av install-script som används vid goLive av nya butiker

·      Gjort varianter sorterbara med drag n drop

·      Förbättringar av filterboxen i vissa designdeman

·      Flagga för att kunna dölja varumärken i huvudmenyn

·      Kunna visa ännu fler produkter på varumärkessidor

·      Moderniseringar i kodstruktur

·      Stöd för designteman i fullbredd

·      Förbättringar i jämför produkt, så jämförda produkter sparas ett helt besök

·      Kunna byta länk på en kategori

 Mycket bakom ytan, men också mycket som ska hjälpa våra butiker att sälja mer och jobba effektivare!

 

 

Hörlursexperten satsar på hörlurar online

Publicerad 2015-12-01 av Johan


Något som är extra motiverande för oss på Adaptive Shop är att få arbeta med e-handlare som älskar sina produkter - och gänget på Hörlursexperten älskar verkligen hörlurar!

Det är därför med glädje som vi nu har lanserat en komplett e-handel med Hörlursexperten - vi har byggt både system, design och grafisk profil inklusive logga. 

Läs mer här

Glad sommar önskar teamet på Adaptive Shop

Publicerad 2015-06-25 av Johan


Nu är sommaren äntligen här, och vi hoppas att alla e-handlare får lite ledigt i sommar.

Vi på Adaptive Shop kommer att vila upp oss efter en tempostark e-handelsvår där vi har vässat vår plattform på många sätt, och tillkommit med många nya funktioner och tillval. I höst är vi tillbaka igen med en lång lista på ideer att förverkliga i Adaptive Shop.

Glad sommar!

Nytt i Adaptive Shop

Publicerad 2015-06-22 av Johan


Tiden flyger fram på Adaptive Shop, och idag har vi släppt en ny och uppdaterad version av Adaptive Shop som kommer att rullas ut till alla anslutna butiker inom kort. Några nyheter värda att nämnas:

  • Koppling till affärssystemet Winpos för export av webb-ordrar. Första butiken går live med detta inom kort, och funktionen finns som tillval för alla våra anslutna butiker.
  • Flexibel och smidig formulärbyggare som kan användas för att skräddarsy och designa egna formulär.
  • Fakturabetalning för både privat- och företagskunder genom PayByBill. Kontakta oss för mer info om denna möjlighet.
Sedan så har vi även anställt en dedikerad designer som kommer att höja nivån på alla designproduktion för våra kunder framöver. Han finns tillgänlig att anlita för design av både slides, annonser och annat kampanjmaterial. Vi kan nu även erbjuda prenumeration på professionellt producerade slide-bilder vilket vi vet att många av våra kunder har stort behov av (men saknar kompetens att producera på egen hand).




Google Shopping på YouTube

Publicerad 2015-05-22 av Johan


Google fortsätter att satsa hårt på Google Shopping, och ökade köpmöjligheter i annonser. Nu planerar man även att inkludera Google Shopping-annonser på YouTube, något som get Google Shopping-annonsörer ytterligare en plattform att synas på. Det innebär enkelt förklarat att om du säljer grillar och någon kollar på ett matrelaterat klipp på Youtube så kan du framöver pusha för dina produkter direkt för den publiken - oerhört relevant annonsering!

Google Shopping rekommenderar vi till alla våra kunder inom e-handel, och vi har en smidig tillvalsmodul för Google Shopping. För de kunder som inte har tid och möjlighet att sätta sig in i Google Shopping men ändå vill annonsera via Googles plattform så erbjuder vi nu även helhetslösningar där ni till fast pris får hjälp med att sätta upp Google-annonseringen och att hantera era annonskampanjer. Kontakta oss för mer info!

Källa: http://www.e-commercefacts.com/news/2015/05/google-brings-its-shopping-ads-to-youtube/index.xml

Trött på att skicka nyhetsbrev?

Publicerad 2015-05-21 av Johan


För de Adaptive Shop-butiker som inte kan eller hinner skicka ut nyhetsbrev via e-post så har vi goda nyheter - ni slipper! Från och med idag erbjuder vi en tillvalstjänst som innebär att vi skriver och skickar nyhetsbreven åt er till en fast månadskostnad (från 995:-/månad). 

I vårt standardpaket skickas nyhetsbrev ut 8 gånger per år, vid väl avvägda tillfällen. Genom att skicka nyhetsbrev via e-post så kan ni både öka er försäljning och få fler återkommande kunder. 

Läs mer här 

E-handel ger kedjor stora utmaningar

Publicerad 2015-04-30 av Johan


Självklart så e-handlar vi i Adaptive Shop-teamet en hel del själva - min huvudsakliga anledning är att spara tid i vardagen. Alltifrån mat (via Mathem och Coop Online) till IKEA-möbler, posters och kläder klickas hem löpande.

Nu senast så köpte jag en ny vattenflaska att använda när Adaptive Sportklubb anordnar innebandy (jo det är sant, vi har även en idrottsförening också, se här). Jag köpte flaskan av Naturkompaniet på nätet eftersom Naturkompaniet inte kunde visa på nätet vilka butiker flaskan fanns i.  För att slippa betala frakt så valde jag att köpa på nätet och hämta i butik - ett fraktalternativ som står för knappt hälften av all e-handel i Sverige.

När min flaska fanns klar att hämta så promenerade jag de tre kvarteren från kontoret till Naturkompaniet på Sveavägen. Min flaska fanns i ett paket med mitt namn på bakom disken - och det är här det intressanta kommer in; paketet som flaskan låg i hade skickats med Posten från Naturkompaniets webblager/centrallager till butiken. Naturkompaniet har alltså inte logistikmöjligheten att plocka en flaska från hyllan i butiken för att ge en nätkund, utan alla e-handelsprodukter hanteras i ett separat flöde.

Varför är då detta anmärkningsvärt? Jo - detta gör ju att jag fick min flaska utan fraktkostnad, men att Naturkompaniet fick stå för postfrakt mellan lager och butik för min enskilda flaska. Hade jag beställt den hem så hade jag fått betala 50:- i frakt, men nu när jag hämtade i butik så stod Natukompaniet för frakten, och fick då en sämre marginal på affären. Om vi gissar att butiken har 40% marginal på dessa vattenflaskor som kostar 169:- så innebär det att butikens vinst per flaska är 54 kr exkl moms. Enligt Posten.se kostar ett privatpaket i flaskans storlek 108 kr att skicka, men låt oss anta att Naturkompaniet har ett bra fraktavtal med 50 % rabatt mot listpris. Då kostar frakten 54 kr. Totalt: 54 kr vinst på flaskan - 54 kr frakt = 0 kr. Naturkompaniet gick +/-0 på min affär. Och då har vi inte räknat in kostnader för verksamheten, personal, e-handelssystem, betalkostnader osv. Uppåt väggarna säger jag.

Hur skulle då Naturkompaniet göra? För det första bör Naturkompaniet börja sudda ut gränserna mellan sina kanaler webb och fysisk butik. På så sätt hade jag som kund kunnat hämta flaskan snabbare, och Naturkompaniet hade sparat in på frakten och gått med vinst på affären. Win win! För det andra så bör man titta på att kunna spegla butikslagret på alla produkter, så att nätkunden kan se om produkten finns i butik (Naturkompaniet har en sådan funktion, men den fungerade inte för vattenflaskan i fråga).

Vad kan andra e-handlare lära sig av detta? 

  1. Logistik, logistik, logistik. Få ordning på flödena och kostnaderna här så är chansen till att lyckas större. Det gäller särskilt kedjor som ska driva e-handel.
  2. Sudda ut kanalerna mellan webb och fysisk handel. Ge kunden en enda upplevelse - det kommer ni att tjäna på
  3. Välj ett e-handelssystem som är väl anpassad efter er verksamhet - med rätt funktioner som påverkar er lönsamhet positivt
Ps. Vi på Adaptive Shop arbetar med flera större kedjor i e-handelsprojekt, både i större ...

Läs hela artikeln »

Pressrelase: Ljudbutiken satsar på Grillkung

Publicerad 2015-04-14 av Johan


Nedanstående nyhet är en pressrelease från Adaptive Shop-butiken Grillkung som nu öppnar Showroom i Mjölby. Grillkung har en enastående tillväxt just nu, och har imponerat stort på både kunder och leverantörer.

Det började med att Per-Anders Svensson sålde stereoanläggningar i en vrå på magasinsgatan i Mjölby, han jobbade med sitt eget intresse, ljud på kvällstid efter sitt ordinarie jobb. Numera drivs Ljudbutiken av Per-Anders och hans fru Mona tillsammans med sonen Sebastian.

När tiderna har förändrats och konsumenternas vanor har ändrats har Ljudbutiken alltid affärsutvecklat. 2007 satsades det på utbyggnad och start av försäljning för vitvaror och 2013 startades satsningen på e-handel.

Att man affärsutvecklat menar Per-Anders har varit nyckeln till överlevnad och fortsatt lönsamhet i en mycket tuff bransch, ”hade vi bara sålt tv & ljud som många av mina gamla kompisar i branschen skulle vi varit borta för länge sen precis som dem” säger han när jag frågar honom om hur branschen har utvecklats.

Entreprenörskapet sitter i blodet

I takt med att nästa generation efter Per-Anders tar över, sonen Sebastian är det nu han som står för affärsutvecklingen. Den nystartade webshopen Grillkung.se har nämligen redan blivit en succé på nätet och tanken på att även ha ett ”showroom” på Ljudbutiken i Mjölby har växt fram. 200 kvadratmeter av butikens yta har därför avsatts för ”Grillkung showroom” där den största delen täcks av amerikanska kol- & gasolgrillar från märken som Broil King, Napoleon och Landmann.

Satsningen på nätet ökar hela tiden, ”i framtiden kommer Ljudbutiken finnas kvar som butik och showroom men genom lokalen går kanske 5 nischade webshopar”, menar Sebastian Virta.

Var Ljudbutiken är om 5 år säger Sebastian beror på hur marknaden förändras men att företaget lever kvar och affärsutvecklar sin verksamhet i Mjölby råder det ingen tvekan om. ”Vi hittar hela tiden hål på marknaden där vi har en funktion med service och tillgänglighet” säger Sebastian.

Nya lagkrav för Energimärkning

Publicerad 2015-04-13 av Johan


Säljer ni TV eller vitvaror - se hit!

Från början av 2015 gäller nya regler från Energimyndigheten för energimärkning av produkter till försäljning på Internet. Produkter inom vissa kategorier måste nu visa energimärkning på Internet i anslutning till köpknappen. För att möta dessa specifika krav så har vi på Adaptive Shop nu utvecklat en tillvalsmodul för Energimärkning på nätet. 

Läs mer om tillvalsmodulen och beställ här

Läs mer om kraven på Energimyndighetens hemsida här

Slipp spam med Google Recaptcha i Adaptive Shop

Publicerad 2015-03-13 av Johan


Vi på Adaptive Shop är generellt sett emot att införa captcha-lösningar eftersom de oftast innebär extra steg för kunder och användare. Googles lösning Recaptcha är ett undantag - den innebär oftast bara ett extra klick för användare, och är mycket effektiv mot spam.

Nu är Google Recaptcha inbyggt i Adaptive Shop, och finns som valbar modul för butiker med spam-problem. Vi rekommenderar den endast för butiker med ett befintligt problem med spam, annars finns det ingen anledning att köra med en captcha-lösning.

Läs mer och beställ

Vill du också bli grillkung?

Publicerad 2015-03-06 av Johan


Idag lanserade en till Adaptive Shop-kund sin butik, nämligen Grillkung.se! Butiken har ett stort utbud av grillar och tillbehör, med fokus på grillar från amerikanska Broil King. 

Förutom försäljning av grillar så driver man även en schysst grillblogg med bra grilltips och mycket humor. Grillkung.se publicerar även grillrecept där man "skjuter lite från höften", till skillnad från vanliga receptsajter som tenderar att bli ganska tråkiga.

Läs mer om Grillkung här!

Ny koppling till Google Shopping

Publicerad 2015-03-03 av Johan


Nu släpper vi en ny version av vår prisfil för Google Shopping så att butiker med Adaptive Shop med några knapptryck kan börja annonsera sina produkter på Google Shopping.

I nuläget innebär Google Shopping i Sverige produkt-annonser med prisvisning vid sidan av vanliga sökresultat. Dessa annonser har visat sig generera fler klick som leder till köp jämfört med vanliga Google-annonser (Adwords).

"För mig är det lika självklart att annonsera produkter på Google som att finnas på Prisjakt", säger Sebastian Virta (e-handelsexpert på Adaptive Shop). Google Shopping förväntas nu att ta marknadsandelar från Prisjakt i Sverige, och som det ser ut nu så kan handlare på ett enkelt sätt öka sin försäljning genom annonsering genom Googles nätverk.

Klicka här för att beställa Google Shopping-kopplingen.

Säkerthetshål i Linux upptäckt - GHOST

Publicerad 2015-01-28 av Victor


Igår så upptäcktes det en bugg i olika Linuxdistributioner som möjliggör utövaren av attacken att få kontroll över maskinen. Man kan läsa mer om GHOST här.

Flera av våra kunder kör Linuxversioner som tyvärr är drabbade. Därför så uppdateras alla plattformar idag och kan därför vara nere under några minuter.

Denna post kommer att uppdateras när alla shoppar är färdigpatchade.

UPPDATERING
Alla servrar har idag blivit patchade. Vissa fick några minuters downtime, hoppas det inte gav alltför många problem.



Spara tid med ny schemaläggare

Publicerad 2015-01-26 av Johan


Idag lanserar vi ett nytt smart tillval i Adaptive Shop - en schemaläggare för tidsstyrning och automation. Schemaläggaren är tillvalet för dig som har behov att göra avancerat tidsstyrning och schemaläggning av priser, produkter, kampanjer och liknande. Du sätter upp scheman för olika åtgärder du vill ska ske per automatik vid en viss tidpunkt - och så sker de automatiskt!

Läs mer om schemaläggaren här 

Nytt samarbete med Billmate

Publicerad 2015-01-16 av Johan


Adaptive Shop har nu inlett ett samarbete med Billmate gällande betallösningar i Adaptive Shop. Billmate erbjuder flexibla upplägg och prisvärda betalningar för kort-, faktura-, och bankbetalningar. Stora fördelen med Billmate är att det erbjuds paketlösningar utan start- och månadskostnader.

Billmate integreras i Adaptive Shop under våren 2015, men går redan nu att köra genom viss manuell hantering.

Läs mer hos Billmate

Teleradio i Munkedal och Kungshamn flyttar ut på nätet

Publicerad 2015-01-16 av Johan


Vi välkomnar nu Teleradio.nu till Adaptive Shop-familjen. Teleradio har butiker i Munkedal och Kungshamn där man säljer och installerar hemelektronik och vitvaror. Nu flyttar man ut på nätet på riktigt genom att starta webbshop med Adaptive Shop.

Den e-handelslösning man har valt är Adaptive Shop Smart Flex, med en Euronics-brandad design för att kunderna ska känna igen sig. Från dag 1 kör man igång med koppling till bakomliggande kassasystem och PIM-system (product information management).

Gå vidare till butiken

Tydligare supporttjänster till Adaptive Shop

Publicerad 2014-12-30 av Johan


Från den 1 januari 2015 gäller nya priser för support och vidareutveckling för Adaptive Shop-kunder. De nya priserna och paketen har tagits fram för att bättre matcha de befintliga kundernas önskemål om upplägg för support och vidareutveckling av sina e-handelslösningar.

I alla Adaptive Shop-grundpaket samt eventuell månadskostnad så ingår uppsättning av e-handel, viss support och utbildning precis vid uppstarten, samt specialbeställd utveckling inför lansering. När man väl är igång så kör vi uppdateringar av din Adaptive Shop löpande med säkerhetsuppdateringar, tillgång till ny grundfunktionalitet och nya tillvalsmoduler. 

Support och vidareutveckling ingår inte, utan debiteras alltid baserat på behov. Support innefattar allt butiken behöver hjälp med (svar på frågor via tfn/mail, utbildning i hur Adaptive Shop fungerar och specifika frågor kring produkter & ordrar) och med utveckling menas framtagande av ny funktionalitet som butiken beställer.

Support och utveckling per timme
För en del kunder så är det smidigaste och enklaste att köpa support och utveckling i form av lösa timmar. På så sätt betalar du bara just när du behöver hjälp, och får full kontroll på dina kostnader. Nytt pris för support och utveckling per timme är 995:- / h (tidigare 1 200:-/h). Detta gäller endast support och utveckling för dig med Adaptive Shop som e-handelsplattform.

Läs mer om support per timme här

Löpande månadsavtal för support och utveckling
Oavsett vilken version av Adaptive Shop du använder så kan alltid ett månadsavtal för support och utveckling tecknas för att säkerställa din e-handels vidareutveckling. Paket finns från 2 495:- per månad. 

Läs mer om månadsavtal här

Timpott för support och utveckling
Med en timpott köper man en pott av timmar som sedan är giltig 12 månader från månaden den beställs, och timmar räknas av löpande. När man beställer support eller utveckling som ska dras från supportpotten så utför vi arbetat så fort vi har möjlighet.

Läs mer om timpott för support och utveckling här



Förändrade paket och produkter inom Adaptive Shop

Publicerad 2014-12-30 av Johan


Från den 1 januari 2015 gäller nya paket och produkter för Adaptive Shop. Förändringarna har gjorts i samråd mellan utvecklare, kunder och försäljningsansvariga för Adaptive Shop för att bättre kunna matcha nya och befintliga kunders önskemål och behov. Befintliga kunder påverkas inte av förändringen.

Adaptive Shop har även framöver samma position på markanden som en högpresterande e-handelsplattform som är enkel att använda, men på grund av de två skilda kundsegmenten hyrbutiker och köpa-loss-butiker så har vi nu valt att dela in Adaptive Shop i grupperna Adaptive Shop Smart (=hyrbutiker) och Adaptive Shop Enterprise (=större butiker)

Adaptive Shop Smart innebär att du hyr din e-butik, vilket passar dig som kanske startar upp din första e-handel och vill slippa en stor investering. Du behöver inte heller bry dig om vilken server din e-handel ligger på - det ingår i månadsavgiften.

Adaptive Shop Enterprise är produkten för dig som vill gå all-in på e-handel. Du gör en grundinvestering i början, men är därefter fri från månadsavgifter för själva e-handeln. Du får alltid en unik design, och kan inför uppstarten låta anpassa din butik efter krav och behov. Full frihet!

Läs mer om Adaptive Shop

Instagram-feed i din e-handel

Publicerad 2014-12-12 av Johan


Nu kan alla Adaptive Shop-butiker visa upp sitt Instagram-flöde direkt i sin webbutik genom vårt helt nya tillval för Instagram

Butiker med Instagram kan på så sätt visa upp för kunderna lite mer om vad som händer bakom kulisserna - alltifrån packning av ordrar till bilder på nya produkter. "Instagram är ett av de mest effektiva sätten för butiker att synas för kunder i sociala medier idag", konstaterar Victor Schelin som är utvecklingsansvarig på Adaptive Shop. Nu när Facebook visar upp inlägg från företag allt mer sällan (om man inte marknadsför och betalar för inläggen) så är Instagram det självklara valet.

Läs mer om och beställ tillvalet för Instagram här.

Nytt samarbete med Santander Consumer Bank

Publicerad 2014-12-05 av Johan


Efter en tids integrationsarbete så har nu Adaptive Shop ett nytt betalsätt som kan användas i alla webbutiker - delbetalning genom Santander Consumer Bank (tidigare GE Money Bank). Betalsättet är en av drygt 50 tillvalsmoduler i Adaptive Shop.

Adaptive Shop har samtidigt påbörjat ett samarbete med Santander Consumer Bank för att tillsammans kunna ge en hög service till gemensamma kunder och för att utbyta kunskap och upplägg inom e-handel och inte minst betalningslösningar. 

Läs mer om Santander Delbetalning i Adaptive Shop här!

Lindgrens Radio väljer Adaptive Shop Showroom

Publicerad 2014-12-03 av Johan


Adaptive Shop Showroom är en specialversion av Adaptive Shop för butiker som har behov av en kraftfull plattform på nätet - men som inte vill eller kan ha en köpknapp och bedriva direktförsäljning online. 

Idag lanserar Lindgrens Radio (med butiker i Norrtälje och Hallstavik) sin nya hemsida som är en Adaptive Shop Showroom-lösning. Produkter, information, kampanjer och tjänster - men för beställningar hänvisas man till butik.

Lindgrens Radio har varit kund till oss på Adaptive Shop sedan 2010, och har nu uppdaterat till den senaste versionen av Adaptive Shop, och kör alltså Showroom-lösningen som ett första steg.

Läs mer om vårt samarbete med Lindgrens Radio.

Ny Plustjänst för varumärkes-branding!

Publicerad 2014-12-03 av Johan


Det är inte helt ovanligt att starka varumärken önskar extra exponering, och ställer krav på design. Ibland är det befogat att låta varumärkets design "ta över" din sida för att produkterna ska kunna komma till sin rätt. Ett exempel är vår butik Tele-Hå som säljer produkter från Bang & Olufsen.

För att tillgodose detta behov lanseras nu plustjänsten Varumärkes-branding i Adaptive Shop. Det är en tillvalstjänst till Varumärkes-tillvalet och butiker som idag har Varumärkes-tillvalet kan uppgradera till plustjänsten genom att betala mellanskillnaden. 

Plustjänsten fungerar så att man för ett varumärke kan ladda upp en speciell banner och specificera varumärkes-specifik design. Dessa förändringar visas sedan på varumärkets landningssida, på alla varumärkets produkter samt på av er utvalda kategorisidor. 

Läs mer om Varumärken Plus här!

Ropen skalla - Mandrill åt alla!

Publicerad 2014-12-01 av Johan


I två tidigare poster så har jag beskrivit hur mail fungerar i Adaptive Shop och att vi nu har en plustjänst för utgående e-post i samarbete med Sendgrid.

Eftersom Adaptive Shop är en neutral part på marknaden utan egenintresse i vilka tjänster våra butiker vill använda så har vi idag lagt till en alternativ e-postleverantör i Adaptive Shop - Mandrill!

Mandrill är en tjänst som Mailchimp-gänget ligger bakom (nyhetsbrevskopplingen i Adaptive Shop är Mailchimp-baserad). Mandrill kan beskrivas som uppstickartjänsten inom e-post och utmanar giganter såsom Sendgrid. 

Efter att internt ha testat Mandrill ett tag så stod det klart - Mandrill är både bättre och billigare än Sendgrid! Därför har vi nu lyft över alla våra aktiva butiker från Sendgrid till Mandrill - helt utan extra kostnad för butikerna. Kort och gott får ni som butik en motsvarighet till Sengrid Plus - helt gratis!

En stor fördel i Mandrill är att man kan mappa upp domäner som skickar e-post och verifiera domäner utan stora extrakostnader. En verifierad domän innebär mindre risk för spam-markering. Vi har idag verifierat alla domäner som administreras av oss.

Butiker som vill fortsätta köra Sendgrid kan kontakta oss - så byter vi tillbaka med ett knapptryck per butik. Till övriga butiker säger vi grattis till Mandrill - en kanonleverantör av e-post!

Euronics lanserar ny design inför julhandeln

Publicerad 2014-11-27 av Johan


Euronics AB lanserar nu en helt ny design på Euronics.se lagom i tid inför julhandeln. Den nya designen har tagits fram i ett gemensamt projekt mellan Adaptive Media, Deskjockey och Euronics AB i ett projekt under 2014. Euronics kör sedan tidigare en skräddarsydd plattform löst baserad på Adaptive Shop som byggdes av oss under 2013.

Målet med redesignen är bättre anpassning till kundernas önskemål och krav, samt en bättre matchning till Euronics processer och kampanjflöden. "Vi är glada att äntligen få visa upp den nya designen som efterfrågats av våra kunder och anslutna butiker", säger Håkan Kärrman (IT/system-ansvarig på Euronics AB). Nu har kedjan Euronics ännu större möjlighet att styra innehåll och kampanjer på central kedjenivå och sedan ner på butiksnivå. Euronics är en kedja bestående av 80 frivilliga fackhandlare, och en stor majoritet av dessa butiker har sina primära hemsidor via Euronics-plattformen. Även butikerna har således fått en uppdaterad design.

Gå vidare till Euronics.se

Tele-Hå gör som många andra - väljer kvalitet!

Publicerad 2014-11-25 av Johan


Vi är stolta att lansera ny webb och e-handel för Tele-Hå i Göteborg. Tele-Hå bytte till Adaptive Shop från en gammal Jetshop-lösning och har nu fått en responsiv, snabb e-handel med modern funktionalitet. 

Läs mer här!

Davids Radio lanserar Adaptive Shop lagom till julhandeln!

Publicerad 2014-11-24 av Johan


Davids Radio har nu lanserat ny butik på nätet i samarbete med oss på Adaptive Shop. Läs mer om butiken här.

Utveckling av nya sidan har pågått under hösten 2014 och lanseringen har varit mycket lyckad. Davids Radio hade tidigare en äldre Magento-lösning och bytte till Adaptive Shop för att få en modernare plattform bättre anpassad efter e-handelns utmaningar idag.

Gå vidare till Davids Radio.

Besökare från Pinterest spenderar 70% mer!

Publicerad 2014-11-12 av Johan


Pinterest har stigit som en raket i popularitet, och tjänsten integreras i allt fler lösningar för e-handel. Genom att ha en Pin-it-knapp vid dina produkter så kan Pinterest-användare lätt pinna dina produkter och sprida dessa på Pinterest. Du kan också starta ett eget Pinterestkonto för att sprida dina produkter, bilder och tjänster. 

En anledning som bör räcka för de flesta är att besökare inlänkade från Pinterest spenderar i snitt 70% med när de handlar på nätet än andra besökare. Vad väntar du på - testa Pinterest!

Så saboterar du din egen julhandel

Publicerad 2014-11-11 av Johan


Marknadsföring via e-post kan vara en riktig guldgruva, speciellt kring jul när dina kunder behöver tips på julklappar till sina nära och kära. Men om man gör misstag så kan marknadsföring via e-post få negativa effekter också. 

Den utmärkta bloggen Practical Ecommerce publicerade nyligen en artikel om hur du som e-handlare kan sabotera din jul-försäljning, och här kommer en liten sammanfattning: 

Dåliga ämnesrader (subject)

Skickar du alldeles för långa ämnesrader (mer än 150 tecken), helt i versaler och med felstavade ord så är risken stor att många mottagare inte kommer öppna dina utskick. Samma sak gäller om du trycker in ord som "gratis", "vinn" och "köp" som alla är exempel på ord som får folk att radera mail snarare än att läsa dem. Inom e-handel så presterar ord som "Fri frakt", "Nytt" och "% rabatt" bättre. 

Utskick som inte är korrekturlästa

Läs igenom dina utskick. Läs igen. Rätta stavfelen. Se till att länkarna fungerar och att du har rätt call to actions. 

Utskick för ofta

Det är ok att skicka mer än ett mail med julerbjudanden - men kanske inte att skicka tio... Fundera på hur ofta dina kunder vill höra av dig i juletid.

Uteblivna utskick

Det främsta du kan göra för att sabotera din egen e-handel är att inte använda marknadsföring via e-post alls. Då säkerställer du verkligen ditt eget misslyckande. För att komma igång med nyhetsbrev via e-post - aktivera tillvalet för Nyhetsbrev i Adaptive Shop.

Så ökar du din försäljning genom förändring av kvittomailet!

Publicerad 2014-11-06 av Johan


Ett mail som alla kunder förväntar sig, och som de flesta öppnar är orderbekräftelsen eller kvittot som kommer på mailen efter ett köp. Men visste du att man genom att optimera sina så kallade "transactional emails" faktiskt kan öka försäljningen?

Bara genom att skriva "Tack för ditt köp" i ämnesraden så ökar öppningsgraden markant - se bilden för mer tips på hur du kan förbättra din kommunikation via e-post!

Vill du också ha full koll på nya funktioner i Adaptive Shop?

Publicerad 2014-11-03 av Johan


Dagens nyhet i Adaptive Shop är en helt ny changelog (ändringshistorik), där du kan se vad som är nytt i Adaptive Shop direkt i ditt Adaptive Shop admin - stort som smått! Alltifrån nya stora moduler till små ändringar i sökfunktionen publiceras så att du hela tiden kan ha koll på ändringar.

Du hittar loggen i inloggat läge i Adaptive Shop.

Dagens designinspiration!

Publicerad 2014-10-31 av Johan










Vi på Adaptive Shop älskar snygg design, och när det kommer till snygga sidor för e-handel så går vi igång ordentligt! Efter en bra genomgång av vår branschkollega Shopify så listar vi här ett helt gäng inspirerande och nytänkande designer för e-handel. 

Vilken är din favorit?

Se butikerna här: 
http://manykitchens.com/
http://jonbuscemi.com/
http://www.caravan.org.nz/
http://www.formandglory.com/
http://www.herschelsupply.com/

Sälj till återförsäljare och företag med snabborder

Publicerad 2014-10-30 av Johan


Tillvalsmodulen för prislistor i Adaptive Shop lanseras nu i en ny, ännu bättre version. Den uppdaterade tillvalsmodulen blir tillgänglig för alla nuvarande kunder med tillvalet för Prislistor utan kostnad, och tillgänligt för beställning för övriga nya och befintliga kunder. 

Den största nyheten mot tidigare är att det nu finns en snabb och smidig funktion för snabbordrar - ett orderläge i ett steg där man kan lägga en beställning som återförsäljare eller företag. Vid beställning väljer kunden på en enda sida bland alla produkter - och lägger beställningen med ett enkelt klick. Du får in ordern precis som vanligt i Adaptive Shop admin.

Läs mer eller beställ här!

Tre sätt att förbättra din plats hos sökmotorerna

Publicerad 2014-10-29 av Johan


När man pratar om strategi för sökmotoroptimering så delar man oftast in arbete i on-page och off-page. On-page är det som görs direkt på den egna sidan gällande struktur, navigering och innehåll medan off-page är det du kan göra utanför din sida som också påverkar din synlighet hos Google. 

På Adaptive Media arbetar vi ständigt med on-page för vår plattform, och tillsammans med våra kunder. En nyligen genomförd analys av ett framstående svenskt sökmotoroptimerings-företag har visat att Adaptive Shop är en plattform som är väl anpassad struktur och navigeringsmässigt för att synas på Google. 

Off-page-arbete ligger vanligtvis på dig som butiksinnehavare - en del gör det själva, en del låter SEO-konsulter ta hand om det, och en del gör inget alls. De som inte arbetar med detta alls har som regel svårt att få fart på försäljningen, och idag är off-page-arbete ett måste för en lyckad e-handel. För att hjälpa nybörjaren att komma igång så kommer här 5 konkreta tips på områden att fokusera på gällande off-page SEO-arbete:

Marknadsföring via e-post

Nyhetsbrev och marknadsföring via e-post kommer inte ha en direkteffekt på dina rankings hos Google, men det kommer öka värdet på ditt varumärke om det görs rätt, och i takt med att du ”gör dig ett namn” så kommer söktrafiken på dina varumärken att öka. Att du dessutom säljer mer till dina trogna kunder genom bra mailutskick är ju därutöver en bra bonus.

Se till att nämnas i rätt sammanhang

Om din sida eller varumärke nämns i en artikel på en sida som handlar om ett ämne så kommer Google tolka det som att det är stor sannolikhet att din sida handlar om det ämnet. Det behöver inte finnas en länk till din sida, det räcker att ditt varumärke / sidas namn nämns.

Observera att du vill nämnas i vettiga sammanahan – att köpa benämningar i autogenererade bloggar och spam-liknande sidor gör mer skada än nytta.

Skaffa relevanta länkar

Historiskt sett så har en stor mängd inlänkar i regel varit ett framgångsrecept för bra positioner hos sökmotorer såsom Google. Det senaste årets uppdateringar av Googles algoritmer har dock skrämt bort många sidinnehavare från aktivt länkarbete - dvs att se till att många länkar leder till den egna sidan. Länkar är dock fortfarande viktigt – om det görs rätt, och här är några sätt att skapa kvalitets-inlänkning:

  • Se till att leverantörer och samarbetspartners länkar till er. Leverantörer vill oftast länka till bra återförsäljare, och får leverantören till och med en egen landningssida för varumärken hos er så finns ingen anledning att låta bli. 
  • Var aktiv och kommentera på andras bloggar och i forum. Du behöver inte masskommentera i varenda blogg och forum du hittar, men om du kommenterar på ett vettigt sätt kring ämnen du kan något om så är det stor chans att bloggaren i fråga kommer länka till din sida framöver.
  • Bygg ett nätverk av bloggare som länkar till din sida i bloggposte...

    Läs hela artikeln »

Driv försäljning med rätt pronomen!

Publicerad 2014-10-17 av Johan


Om du vill att fler människor ska handla i din e-handel eller prenumerera på dina nyhetsbrev  - sluta då säga till besökarna vad som ska göra och börja istället låta dom berätta vad dom vill göra. Skillnaden är obefintlig för dig i vad som händer - men din konvertering kan förbättras radikalt. Hänger du inte med? Läs vidare!

Inom konvertering pratar man ofta om något som kallas "Call to action", dvs knappar och länkar som har ett tydlig mål. Exempel är en köpknapp eller en prenumerera-knapp. Om du i texten på din call to action använder pronomen i första person (jag, min, mig) så kommer det att öka din konvertering, dvs andelen besökare som klickar på knappen. Det här beror på att människor reagerar positivt på att ha kontroll - det är enkelt när man funderar på det men lätt att missa. 

Så vad ska du göra? Jo - se över formuleringarna i din e-handel och se till att rätt knappar innehåller pronomen som ger besökaren en känsla av kontroll. När man ska prenumerera på ditt nyhetsbrev exempelvis så bör det stå "Skicka e-post till mig" och på varukorgen bör det stå något i stil med "Visa min varukorg" (istället för Visa varukorg). 

"Men det här är väl ändå inte så viktigt, jag borde väl lägga min tid på annat" kanske du tänker nu? Företaget ContentVerve som arbetar med just konvertering genomförde ett test under 2013 där man lät hälften av besökarna se en knapp med texten "Skapa mitt konto" och hälften "Skapa ditt konto". Besökarna som såg texten "Skapa ditt konto" slutförde sin registrering 25 % mer sällan. Sedan gjorde man ytterligare ett test där besökare som skulle starta en testperiod för en tjänst fick knapparna "Påbörja din 30-dagars testperiod gratis" eller "Påbörja min 30-dagars testperiod gratis". 90 % fler klickade på knapptexten med order "min" i sig. 

Tydliga resultat. Tydliga argument att fokusera på detta i din e-handel. 

Få hjälp med konverteringen i min e-handel

Snyggare kampanjer med smarta webbtjänster

Publicerad 2014-10-15 av Johan


Alltför ofta stöter jag på kampanjmaterial på våra kunders Adaptive Shop-sidor som rent ut sagt ser bedrövligt ut. Ett vanligt (!) exempel är butiker som gör utdrag från fysiska kampanjblad i nittiotalsstil som konverterats från PDF till JPG för att sedan läggas upp på nätet i en storlek där texten är antingen för pixlig eller för liten för att läsas - och utan länk. Så låt oss börja här: en kampanj online måste länka någonstans. Annars är det ingen kampanj. Förstår man inte det som e-handlare så kan man lika gärna packa ihop sin butik och lägga ner. Och lämna över till konkurrenterna. 

En invändning mot detta är att det är svårt att göra snygga onlinekampanjer. Ja - det är svårt. Det är svårt för en handlare att plötsligt vara grafisk designer och producera schyssta kampanjbilder och innovativa upplägg. Men tur är då att man kan få hjälp från (gratis) tjänster på nätet! Här är ett gäng jag vill tipsa om:

Unsplash, IM Free och DeathToTheStockPhoto - Tre tjänster som startat som en reaktion mot tråkiga enformiga bildbyråer online där alla använder samma bilder. De här tjänsterna har moderna snygga bilder som du får använda helt fritt. Tänk dock på att andra använder samma bilder (vill du inte att någon ska ha exakt samma bild - beskär bilden hårt eller lägg på något filter).

Canva är en annan tjänst där du kan skapa bilder för marknadsföring med hjälp av smidiga mallar. Det är enkelt och onlinebaserat precis som den liknande tjänsten PicMonkey. Enkelt och snyggt om du följer en färdig mall.

Vad väntar du på - sätt igång och skapa upp din nästa snygga kampanj!

7 tips på bra rabattkampanjer

Publicerad 2014-10-13 av Johan


Jag har även i tidigare artiklar berört ämnet rabatter och rabattkoder flera gånger. I den här artikeln så tänkte jag ge några konkreta tips på rabattkampanjer som man kan använda som butik.

Innan tipsen vill jag bara slänga in en liten disclamer om att det såklart både finns för- och nackdelar med att arbeta med rabattkampanjer. Fördelarna är självklara - det är enkelt att börja, enkelt att analysera, högre försäljning och bättre konvertering. Nackdelarna då? Jo, man kan lätt hävda att det har en negativ effekt på marginalterna, det kan vara negativt för butikens varumärke (och för produkternas varumärken), man kan se en försämrad konverteringsgrad under perioder då man inte kör rabattkampanjer och man tenderar ofta att börja få en större andel kunder som är ständiga prisjägare.

Nåväl, vidare till tipsen!

Kampanjer för att nå budget. Dvs helt vanliga vecko- eller månadskampanjer. Sänkning av priser för att nå ett mål. Detta kan uppnås genom ett nyhetsbrevsutskick med en tidsbegränsad rabattkod. 

Förhandsbokning av vara - med rabatt. När en ny produkt ska släppas inom kort så är det en bra idé att börja sälja varan med rabatt - givet att kunderna beställer och betalar redan innan varan har kommit. Förhandsboka nu - och få 10 %!

Säsongsbetonade kampanjer - typ jul/påsk/midsommar-rabatt. Man behöver inte ha en större anledning.

Rabatt vid lämnad varukorg. Med Adaptive Shops tillval för övergivna varukorgar så skickas mail ut till kunder som lämnat en varukorg obetald. Genom att lämna en rabatt på nämnd varukorg så ökar sannolikheten till köp. Akta bara så kunder inte förutser den här rabatten!

Rabatt till medlemmar av kundklubb eller prenumeranter av nyhetsbrev. Typ: ange rabattkoden "medlem" och få halva priset idag!

Handla för över X kr och få Y % rabatt! Bra kampanj för att öka storleken på ordrarna. Räkna dock på dina marginaler så att det inte blir en förslust för dig - här har du chansen att skapa en win-win! Om vi ponerar att du har en snittorder om 1000 kr, 20 % marginal på dina varor och kör kampanjen 10 % rabatt  vid köp på 2000 kr eller mer så kommer du vid ordrar på 1000 kr tjäna precis lika mycket som om kunden köper för 2000 kr. Det är först på ordrar över 2000 kr som du ökar din vinst. Om ditt mål är att öka din vinst och inte bara din omsättning så bör du kanske snarare utforma den här kampanjen som 10 % rabatt vid köp på 3000 kr eller mer. Du fattar grejen - räkna fram gränsvärden som ger win för både dig och kunden.

Erbjudanden till lojala kunder. Sök upp dina 100 mest lojala kunder och skicka (hyfsat) personliga hälsningar med erbjudanden till dessa. Bättre kund = bättre rabatt.

Jag hoppas de här 7 tipsen hjälper dig att komma igång med dina kampanjer, hör av dig om du vill ha fler tips, eller hjälp att komma igång med rabatter i Adaptive Shop.

E-handlare i Sverige för dåliga på att mobilanpassa

Publicerad 2014-10-10 av Johan


Nyligen släpptes E-barometern för Q2 2014 av Postnord, Svensk Distanshandel och HUI. Det är tydligt i rapporten att e-handeln fortsätter att gå starkt framåt med en ökning om 15 % under det förra kvartalet. 

Däremot är det skrämmande att läsa hur få e-handlare som mobilanpassat sin e-handelssida - inte ens 4 av 10 arbetar med mobilanpassning. "Mobilanpassningen av svenska webbutiker går alldeles för långsamt. Nya köpbeteenden sprider sig fort, och de företag som inte hänger med riskerar att hamna på efterkälken", säger Arne Andersson (Postnord).

Mobilanpassad e-handel är standard och en självklarhet för alla som kör Adaptive Shop, och vi på Adaptive Shop är starka förespråkare av att kunder ska få en smidig och bra upplevelse oavsett mobil, surfplatta, dator eller vid fysiska besök. 

Just nu arbetar vårt utvecklingsteam med stora uppdateringar och förbättringar i mobilnavigation i Adaptive Shop. Ytterligare anpassningar till nya användarbeteenden har analyserats och tagits i beaktning i utformning av nya funktioner, och inom kort lanseras den första Adaptive Shop-butiken med våra nya mobilfunktioner.

Är din e-handel mobilanpassad?

Säkra din e-handel med SSL

Publicerad 2014-10-09 av Johan


Nu erbjuder vi ett tillval till Adaptive Shop för https/SSL. I samarbete med vår partner för certifikat goDaddy kan vi nu erbjuda en smidig lösning för att köra SSL i din webbshop. Det finns två nivåer att välja mellan, och ett certifikat kostar från 995:- per år.

Läs mer här!

Enkla tips för att optimera dina Facbookkampanjer

Publicerad 2014-10-09 av Johan


Om du som e-handlare marknadsför din sida och dina produkter online så är chansen stor att du har provat på Facebook-annonsering. Har du inte provat det - prova! Har du en e-handel som du inte marknadsför online - börja annonsera!

Den utmärkta bloggen Econsultancy publicerade häromveckan en guide med konkreta och enkla tips för Facebook-annonsering. Gör så här för att lyckas bättre med din Facebook-annonsering:

Använd Facebooks Power editor - Facebooks professionella verktyg för hantering av annonser. Det är inte mycket svårare - men kommer spara dig mycket tid och energi. Facebook har en egen guide här

Tagga upp dina kampanjer med UTM-taggar så att du kan följa dina annonskampanjer via Google Analytics. Alla installationer av Adaptive Shop har Google Analytivs aktiverat, och om du taggar upp kampanjerna med utm_source=Facebook och utm_campaign=Kampanjens namn så kan du enkelt följa upp vilka kampanjer som går bra respektive dåligt. Du ser också direkt i Adaptive Shop vilka ordrar och köp som kommer från vilken kampanj.

Välj inte en för smal målgrupp. Det är lockande att välja en smal målgrupp för att verkligen nå den publik som är rätt för dina produkter. Men risken är stor att du då inte når många alls, och att de du når enbart är en bråkdel av dina potentiella kunder - du når kanske bara dina stereotypa kunder och inte dina potentiella tillväxtmålgrupper. Selektera målgrupp baserat på land, bred åldersgrupp, och något intresse och/eller utbildning. Det räcker så. Vill du selektera hårdare så gör det baserat på data - antingen genom att importera ditt kundregister eller genom retargeting av tidigare besökare (alltså att annonserna bara visas för tidigare besökare på din sida vilket är både genomförbart och enkelt).

Spara tid genom att duplicera tidigare kampanjer. Du behöver inte börja om varje gång - Power editor har en kopierafunktion för kampanjer. Använd den.

Segmentera mera! När du väljer en bred målgrupp så är det viktigt att segmentera och anpassa innehållet efter delmålgrupper av de som kommer se annonserna. Du kan anpassa det hela så att annonsinnehållet skiljer sig för gamla och unga, eller baserat på utbildningsnivå.

Jag hoppas det här kan hjälpa dig att bli mer effektiv i ditt kampanjarbete - har du ytterligare frågor om hur du kan annonsera på Facebook för att öka din försäljning med Adaptive Shop - hör av dig till oss idag!

Nyhet: Plustjänst i samarbete med Sendgrid

Publicerad 2014-10-07 av Johan


För en tid sedan beskrev jag i en artikel om hur e-post från Adaptive Shop skickas via Sendgrid, en utmärkt mailtjänst för utgående mail. Efter den artikeln kom det in förfrågningar om en utökad Sendgrid-koppling från flera kunder, och från och med idag lanserar vi tillvalet Sendgrid Plus i Adaptive Shop. 

Sendgrid Plus innebär att ni som butik får ett eget konto hos Sendgrid, där bara era mail hanteras. Då kan ni själva logga in och följa status på mail som skickats från er Adaptive Shop. Ni kan själva se mail som studsat, spam-markerats eller fördröjts - ni får alltså er alldeles egen mailserver, fast paketerat på ett enkelt sätt.

Den största fördelen med Sendgrid Plus är att alla mail skickas från er domän, vilket betyder att det är ännu mindre chans att några mail sorteras bort av mottagarens spamfilter. Mailen valideras mot er domän och mottagaren kan vara säker på att mailen verkligen kommer från er. 

Sendgrid Plus kräver ett eget premiumkonto hos Sendgrid, vilket innebär en månadskostnad. Därför rekommenderar vi endast Plus-tjänsten till större butiker.

Davids Radio väljer Adaptive Shop i nytt samarbete

Publicerad 2014-10-07 av Johan


Davids Radio har beslutat att inleda samarbete med Adaptive Shop i utformning av sin nya e-handel. Den nuvarande Magento-baserade sidan kommer att bytas ut mot en anpassad Adaptive Shop Enterprise-lösning.

"Vi är glada att inleda samarbete med en så framåttänkande och innovativ butik som Davids", säger Jesper Loso, utvecklare på Adaptive Shop.

Den nya e-handeln planeras att lanseras senare under 2014.

Nu över 50 tillvalsmoduler i Adaptive Shop

Publicerad 2014-10-03 av Johan


I veckan nåddes en milstolpe i Adaptive Shop - över 50 tillgängliga tillvalsmoduler!

Tillvalsmoduler i Adaptive Shop infördes vid en stor uppdatering av plattformen för ett par år sedan för att kunna hantera den stora tillströmningen av funktioner, och för att inte alla kunder ska behöva se alla andra kunders specifika funktionalitet. Med tillvalsmoduler så blev Adaptive Shop en lättanvänd men samtidigt kraftfull plattform för modern e-handel.

Den första funktionaliteten som gjordes som en tillvalsmodul var betalsättet Klarna, och sedan dess har alltså 50 andra moduler tillkommit. "Vi är stolta över vår snabba tillväxt med funktioner och moduler på teknikssidan" meddelar Adaptive Shops teknikansvarige Victor Schelin. "Vi kan utan tvekan mäta oss med alla stora leverantörer av e-handel i Sverige", fortsätter han.

För att fira den här milstolpen så erbjuder vi nu halva priset på startavgiften på valfritt tillval för alla nya och befintliga kunder under hela oktober. Ange koden "50 tillvalsmoduler" vid beställning för att få din rabatt.


Enklare uppföljning med Abondo

Publicerad 2014-10-02 av Johan


Sedan i somras har jag ett beroende. Jag är beroende av appen Abondo. Nu är jag en riktig statistik-junkie av naturen, men jag är säker på att det är fler än jag som kommer älska Abondo. Abondo är en mobilapplikation som kopplas till analysverktyget Google Analytics, och som ger statistik för e-handelssidor i realtid. Följ ordrar, försäljning, besök och sökningar - direkt i mobilen i ett snyggt och modernt gränssnitt. 

Google Analytics är marknadsledande inom tracking av webbtrafik och aktiverat som standard i alla installationer av Adaptive Shop. Det finns ingen anledning för alla som säljer på nätet att inte installera och använda Abondo. 

Kontakta oss idag om du saknar Google Analytics-inlogg för din e-handel som kör Adaptive Shop, eller om du vill ha hjälp med Abondo.

När ska man lämna rabatt?

Publicerad 2014-09-30 av Johan


Det här är en uppföljning på artiklarna om rabattkoder och prisstrategier som vi nyligen publicerat. En fråga som jag har fått efter dessa två artiklar är när man som handlare egentligen ska ge rabatt. Därför har jag baserat på Försäljningschefens blogg satt ihop en liten checklista för när en rabatt är befogad: 

  • Ge bara en rabatt om du tjänar pengar. Räkna fram till den sista raden med täckningsbidrag och kolla om du fortfarande tjänar pengar efter given rabatt. Om du INTE tjänar pengar på en viss affär så är den ibland värd att göra ändå (för att lätta på lager eller som goodwill exempelvis) - men då ska du veta om det i förväg.
  • Ge bara rabatt när du bestämmer att en rabatt ska ges. Låt inte en köpare själv bestämma när det är dags för rabatt.
  • Ställ motkvav till köparen. Kanske är det ok med rabatt om köparen köper flera stycken av en vara, även beställer ett tillbehör, eller om köparen står för hela frakten?
  • Tidsbegränsa alltid rabatter. Med en rabatt ska det alltid medfölja en (kort) tidsfrist. "Create a sense of urgency".
  • Dokumentera att en rabatt har lämnats. Kunden ska inte kunna missa hur stor rabatten är i offert, beställning och kvitto. 
Hoppas det hjälper - och lycka till med försäljningen!

Ha en medveten prisstrategi och öka din vinst

Publicerad 2014-09-28 av Johan


En medveten prisstrategi i din e-handel kommer utan tvekan göra att du får bättre kontroll över din affär - och i många fall högre vinst på sista raden. Bloggen Försäljningschefen publicerade nyligen en bra artikel om hur man som försäljare kan lära sig hantera prisdiskussioner - något som är högst relevant även för e-handlare. 

Ha en tydlig prisstrategi. Bestäm vad er butiks prisnivå ska vara - lågpris, premiun eller något däremellan? Håll er till det! Denna tydliga strategi kommer öka er konsekventhet mot kunder, och gör det lättare att agera i alla lägen. 

I diskussioner med en kund - börja inte alltid med att prata pris och rabatter. Ha inte ett lägre pris som första argument för att få in en kundorder. Börja med att trycka på produktens fördelar, er service och varför kunden tjänar på en affär. Om kunden därefter önskar ett bättre pris - lämna då ett erbjudande om era marginaler tillåter. Gärna med motkravet att kunden köper något tillbehör också.

Träna på att säga nej - alla kunder är inte värt att få. Vet var er gräns är.

Kom ihåg att det viktiga inom försäljning är sista raden. Er vinst. Det spelar ingen roll hur hög omsättning ni har om ni ändå gör förlust totalt sett. Håll koll på detta och hamna inte i priskrig som gör att ni går under.

Låt inte kunden diktera argument om att han lika gärna kan handla av era konkurrenter om ni inte ger bästa pris och att produkten alltid är densamma. Det finns troligen en anledning att kunden pratar med just er - ni har kanske något som konkurrenten saknar. Produkt i lager? Bra villkor kring betalning och frakt? Garanti med svensk generalagent? Stor kunskap?

Glöm inte att vara cool i förhandlingen och att försöka föreslå lösningar som både du och kunden tjänar på.

Hur kan ditt varumärke tjäna på rabattkoder?

Publicerad 2014-09-25 av Johan


Rabattkoder och rabattkuponger är ett omdebatterat ämne inom e-handel. Möjlighet att ge rabatter i sin e-handel är för de flesta en självklarhet, men när är egentligen rabattkampanjer lönsamma för ett varumärke?

Fördelar med rabattkampanjer:

  • Bra sätt att få kunder att handla igen
  • Är ett sätt att skaffa nya kunder
  • Bra sätt att marknadsföra nya produkter
  • Goodwill och belöning åt trogna kunder
Nackdelar med rabattkampanjer: 
  • Kan minka snittordervärde, ett viktigt nyckeltal
  • Kan uppmuntra rena prisjägare
  • Kan göra att kunder förvänta sig att få rabatter även framöver
På det stora hela kan man säga att rabattkampanjer inte ska användas för att trycka in nya kunder med förhoppning att dessa sedan kommer återkomma löpande. Bättre är att använda rabatter och rabattkampanjer som en del av en större marknadsstrategi där man försöker nå och få ordrar som man annars inte hade fått. Och glöm inte - följ upp resultaten och lär dig av varje kampanj!

Vill du ha mer hjälp med marknadskampanjer, eller få bättre verktyg för att kunna driva rabattkampanjer? Kontakta oss på Adaptive Shop!

Nå fler av dina besökare med overlay-annonser

Publicerad 2014-09-23 av Johan

Idag lanseras tillvalsmodulen Overlay-annonser i Adaptive Shop. Modulen som du kan läsa mer om här ger dig möjlighet att ladda upp bildannonser som visas för alla besökare på din sida som ett lager ovanpå det vanliga sidinnehållet.

Fördelen med den här typen av annons är att ingen besökare kan missa den - därför är den bra vid extraordinära kampanjer och erbjudanden som inte får försvinna i mängden. Dessutom har annonserna en smidig datumstyrning där du själv sätter start och slut för kampanjerna - du slipper komma ihåg att ta bort gamla annonser. 

Hör av dig idag för att prova själv!

Använd service och kunskap som säljargument

Publicerad 2014-09-22 av Johan

Många av kunderna till Adaptive Shop är fackhandlare med gedigen kunskap och service. Denna service är självklar att erbjuda för kunder i butiken, men ofta svårare att bibehålla på nätet. Vad kan man då göra som butik för att särskilja sig på nätet, och för att få kunderna att handla?

En bra approach som bland annat används av Flügger Färg är att omsätta den kunskap ni har i er fysiska butik till funktionalitet på er hemsida. Flügger har nu lanserat en utmärkt guide till utomhusfärg på sin hemsida där besökaren svara på ett fåtal frågor och därefter får en unik rekommendation av färg - snyggt och smidigt. Som kund kan guider som denna påverka enormt i val av butik!

Vilken kunskap sitter din butik inne med? Är ni experter på att välja motorolja åt kunder, TV åt kräsna citypar eller jaktradio åt entusiaster? Omsätt er kunskap till smart funktionalitet på nätet och sälj mer!

Kontakta oss på Adaptive Shop för att bolla hur ni som butik kan nå längre på nätet genom att använda er kunskap i fler kanaler.

Tele Hå Radio TV väljer Adaptive Shop i satsning på e-handel

Publicerad 2014-09-12 av Johan


Göteborgsföretaget Tele Hå byter inom kort plattform för sin e-handel till Adaptive Shop. Man har kommit fram till att Adaptive Shop Enterprise är den plattform på marknaden som är bäst lämpad för att öka försäljningen och effektivisera verksamheten framöver. 

Adaptive Shop har dessutom koppling till affärssystemet Eurostore som används av Tele Hå, och med logistikkopplingen till Memnon så kommer försändelser med DHL att förenklas avsevärt. "Vi är glada att ha fått in Tele Hå i Adaptive Shop-familjen", säger Victor Schelin på Adaptive Shop efter att samarbetet offentliggjordes i veckan.

Planerad lansering: senhöst 2014.

Erbjud Swish-betalning med Adaptive Shop

Publicerad 2014-09-11 av Johan




Veckans stora nyhet är att du som e-handlare från och med idag kan erbjuda betalsättet Swish i din webbshop från Adaptive Shop! Swish är en populär tjänst för enkla mobila betalningar, och nu när tjänsten är öppen för företag så har vi på Adaptive Shop öppnat upp Swish som ett val i kassan.

Du som företag får ett eget Swish-nummer. Och numret, som börjar med 123 följt av en unik sjusiffrig sifferserie, är direkt kopplat till ett bankkonto. Kunden swishar betalningen genom att ange Swish-nummer, belopp och valfritt meddelande i Swish-appen. Pengarna överförs direkt och kommer in på mottagarkontot inom några sekunder. Inga fördröjningar eller uteblivna betalningar.

Swish blir billigare för dig som säljande företag än kort- och faktura, och du får alltid pengarna utan fördröjning.

Kontakta oss idag för mer information, eller för att komma igång direkt!

Hur fungerar e-post i Adaptive Shop?

Publicerad 2014-09-08 av Johan


En nyckelfaktor i en e-handel är väl utformade meddelanden via e-post. Kunden förväntar sig kvitto vid köp, och statusuppdateringar för försenade eller skickade ordrar. Ni som butik behöver få notis om nya ordrar, och vi som tillhandahåller plattformen vill ha notiser om något går fel på er sida.

E-post kan skickas direkt från samma server som er Adaptive Shop ligger på, men då krävs det att en e-postserver installeras på webbservern. Det fungerar hyggligt vid små mängder mail, men kräver ett stort arbete för att optimera och underhålla servern. Dessutom är det inte helt trivialt att följa upp vad som händer med ett mail som skickas från er sida - kommer mailet fram? Sedan ett par år tillbaka så använder istället Adaptive Shop en extern e-postleverantör, nämligen tjänsten Sendgrid. När ett mail ska skickas så anropar Adaptive Shop Sendgrid som skickar mailet.  

I Sendgrid håller vi koll på flödet av e-postmeddelanden, hur många som levereras utan problem, hur snabbt e-posten levereras - allt utan att få tillgång till innehållet i meddelandena. Vi har en betald premiumtjänst hos Sendgrid, och denna tjänst bjuder vi alla Adaptive Shop-kunder på utan extra kostnad.

Utöver Sendgrid så är det bra att veta att alla utgående mail även sparas lokalt i er Adaptive Shop. Ett mail som skapas läggs i en mailkö lokalt, som går att komma åt i er administrationsmeny. Där kan ni som butik följa upp, skicka om eller läsa utgående mail. Full kontroll för er - för en full service till era kunder.

Få besökarnas e-post så tidigt som möjligt

Publicerad 2014-09-08 av Johan


Ett problem som uppstår när man vill öka sin konvertering genom att minska mängden övergivna varukorgar i en e-handel är att man ofta saknar e-post till kunder som har överigivit sina varukorgar. E-postadress samlas ofta in sent i kassaprocessen, och många besökare har redan stängt ner sidan innan dess.

En sätt att komma runt detta är är be om kundens mailadress tidigare i köpflödet - antingen först av allt i kassan om detta inte saboterar köpflödet eller genom följande upplägg: När en kund som surfar på sidan och har minst en produkt i varukorgen flyttar muspekaren mot att stänga sin webbläsare så visar sidan upp en ruta med ett meddelande till kunden enligt bilden ovan. Kunden ombeds fylla i i sin e-post mot att få en rabatt på någon kringtjänst eller tillbehör (dvs inte på varan i varukorgen). De besökare som fyller i e-post här kan man sedan bearbeta för att konvertera till en betalande kund. Smart och enkelt!

Läs fler tips kring hur du kan konvertera bättre i din e-handel här.

Så här undviker du priskrig med dina konkurrenter

Publicerad 2014-09-04 av Johan


Pris är starkt förknippat med lönsamhet, och att prissätta produkter i en e-handel är bland det svåraste och mest delikata som finns. Efter att du har prissatt dina produkter kommer du stöta på en uppgift som är ännu svårare - strategiska prisändringar.

Som säljare kanske du lockas att sänka en produkt som kostar 1000 kr till 950 kr för att sälja ytterligare lite mer. Men me
d 30% marginal kräver denna 5% prissänkning en volymökning på 28% för att vinsten ska vara oförändrad. Säljer du alltså redan 20 exemplar i månaden av produkten så måste du nu sälja minst 26 stycken innan du överhuvudtaget har ökat din vinst. Detta kan med ett mer komplicerat uttryckssätt beskrivas som att priselasticiteten måste vara 5,6. För varje procents prissänkning ska volymen stiga med 5,6%. Priselasticiteten överstiger sällan 2.

Om du ändå genomför en prissänkning och får en försäljningsökning och nu säljer 30 produkter i månaden så är finns det ingen garanti att denna ökning är varaktig - alla konkurrenter kan kopiera din prissänkning .
 I slutändan tjänar både du och dina konkurrenter mindre pengar. Marknadsandelarna är oförändrade men intäkterna lägre. Du är missnöjd.

Kunderna däremot vänjer sig snabbt vid förändrade priser. 
Efter en tids priskrig kommer kunderna ha vant sig vid ett lägre pris och satt värdet av produkten till det låga priset. Det är då mycket svårt att återställa förväntningarna till en högre prisnivå.

Om du betonar pris före fördelar och värde så kommer dina kunder att strunta i allt annat än pris och du förlorar möjligheten att framhålla dina fördelar och unika selling points.
Priskrig slår sällan ut konkurrenter, och motståndare i ett priskrig håller ofta ut absurt länge - även då priskrigen orsakar stora förluster stannar företag envist kvar i kriget.

Hur ska du då göra för att undvika priskrig?

  • Undvik strategier som tvingar dina konkurrenter att svara med lägre priser. Fokusera istället på skillnader i värde för kunden snarare än pris. 
  • När du tittar på konkurrenters priser, se till att du verkligen förstår dem. Gör det också enkelt för dina konkurrenter att förstå dina priser - om någon sänker priserna, se till att du förstår varför innan du följer efter. Är det så att du sänker ditt pris tillfälligt för att bli av med ett omodernt lager så se till att det går fram så dina konkurrenter inte missuppfattar dig. 
  • Inte alla prissänkningar från konkurrenter behöver bemötas. Om du behöver svara på en prissänkning, gör det med att stärka din fördelar istället. Leverera snabbare, ge bättre kundservice eller liknande. 
  • Se till att balansen mellan upplevt värde och pris är rätt. Om du introducerar en ny produkt som ger mer värde för kunden, sätt då priset därefter och inte efter vad alternativen är prisade till. 
  • Hitta och utveckla nischer som inte är lika priskänsliga som din huvudmarknad.
Lycka till med din prissättning!

Bättre SEO-inställningar i Adaptive Shop

Publicerad 2014-09-03 av Johan


Vi har just börjat rulla ut en ny version av Adaptive Shop, med ännu bättre och flexiblare SEO-inställningar. Specifika inställningar för sökmotoroptimering har efterfrågats av några av våra erfarna e-handlare, och nu har vi lagt till funktionalitet så att varje butik kan styra mer i detalj vilken metadata som produkter, tillverkarsidor, kategorier, nyheter och innehållssidor får. Den nya funktionaliteten är byggd på ett smart sätt som gör att den är frivillig att använda, och kan aktiveras av varje butik som vill prova på den.

Skapa smarta felsidor och öka din försäljning

Publicerad 2014-09-03 av Johan


Har du någon aning om vad som händer med dina produkter efter att dem utgår ur ditt sortiment? Bara för att du tar bort produkten internt på din hemsida så betyder inte det automatiskt att du slutar få besökare på produktsidan - besökare kan försöka komma åt produkten på en mängd olika sätt såsom sparade bokmärken, sökträffar hos Google eller länkar från forum och andra hemsidor. Vore det då inte bra om besökare som försöker komma åt en gammal produkt får tips liknande produkter att köpa?

Viktigt att inkludera på en felsida, eller på en sida som tillhör en produkt som har upphört, är:

  • Information om att produkten/sidan inte kan hittas (och gärna anledningen) på ett sätt som inte lägger skulden på användaren
  • Sökfält så att besökaren kan navigera vidare
  • Tips på liknande produkter eller innehåll
Generellt så behöver inte produkter som utgår försvinna helt, det är egentligen bättre att man fortfarande kan nå produkten om man har adressen, men att man inte köpa den och att det framgår att den har utgått. Lägg där till andra rekommenderade produkter, och du kan konvertera en besökare på en gammal produkt till att besökaren istället handlar en annan produkt.




Gör dina kunder till återkommande kunder

Publicerad 2014-09-02 av Johan


Utöver de traditionella greppen för att få kunder att återkomma till er som kund (dvs att ebjuda varor kunden behöver, samt en kanonbra service och bra pris) så finns det inom e-handel intressanta grepp för att få kunder att handla om och om igen.

Genom att skicka e-post, och ”hitta på” en anledning så kan kunder uppmuntras att handla av er igen. Sportamore är ett bra exempel - de använder anledningen ”nu är det 3 månader sedan du handlade". CDON skickar ut liknande mail när kunder har namnsdag. Kombinera gärna dessa mail med en rabattkod som gäller under en mycket begränsad tid, kanske samma dag, eller resten av veckan. Glöm inte att tipsa kunden om populära produkter i mailet, alternativt produkter som du vet passar till det kunden har köpt tidigare.

Lycka till med försäljningen och trevlig helg!

Kan mitt innehåll påverka hur min e-handel visas på Google?

Publicerad 2014-09-01 av Johan


En fråga som har ställts efter vår artikel om sökmotoroptimering är vad man ska tänka på när man skriver texter och skapar innehåll för sin ehandels-sida. Här kommer lite bra tips för att komma igång!

Se till att bara publicera kvalitativt text-innehåll. Hellre 10 välskrivna rader om er eller om en produkt, än 2 sidor inklippt text från tillverkarens hemsida. Att bara kopiera text från tillverkares hemsidor kommer aldrig att hjälpa er SEO-mässigt. Sedan om kunderna efterfrågar tillverkarens texter - lägg in dem under en egen flik på produktsidan i så fall. Men tro aldrig att kopierade texter hjälper er att ranka på Google. Det är u
nika produkttexter som innehåller fraser och uttryck som folk söker på gör att din sida kommer hamna bra till hos Google.

Ett annat bra tips är att skapa kampanjsidor kring aktuella teman – ha en sida med midsommarkläder inför midsommar, och ha en kampanjsida med julklappstips inför jul.
Skapa även en temasida per leverantör med kvalitativ text om den leverantören. Kunderna söker ofta på varumärken, och en samlingssida kommer att fångas upp av Google. 

För att ytterligare driva trafik - starta en blogg/nyhetssida. E
n uppdaterad blogg som del av din hemsida gör att du ständigt kommer fylla på med sökbar text. Skriv inlägg och lägg upp bilder direkt när det kommer in nya spännande produkter! Kunderna gillar dessutom att löpande följa vad ni gör bakom kulisserna, det bygger förtroende och varumärke.

Sist men inte minst - välj en Googlevänlig plattform med bra struktur, exempelvis Adaptive Shop.

Minska mängden övergivna varukorgar i din e-handel

Publicerad 2014-08-29 av Johan


Vi har i tidigare inlägg skrivit en hel del om konvertering (till exempel här och här), och responsen har varit riktigt positiv! En av de vanligaste uppföljningsfrågorna som vi fått på dessa artiklar tänkte jag ta upp idag: "När jag som e-handlare börjar mäta konvertering, vad kan jag i slutändan göra för att förbättra den?"

Mitt råd är att börja med kunderna som verkar mest köpsugna - kunderna som lagt produkter i varukorgen, eller till och med påbörjat ett köp. Dessa kunder har man en vettig chans att kunna påverka till att faktiskt handla - och det är cokså dessa kunder som är enklast att bearbeta - eftersom vi har deras kontaktuppgifter!

67 % av varukorgar överges direkt innan betalning sker. Majoriteten avbryter köper för att dem inte var redo att handla just nu eller pga fraktavgifter. En av fyra kunder genomför inte ett köp utan att se ett förväntat leveransdatum - se till att tydliggöra för kunder när varorna kan förväntas komma fram.

Man skulle helt sonika kunna börja ringa runt till alla kunder med övergivna varukorgar och försöka få dem att slutföra sina köp, men det finns nu mer sofistikerade metoder. I Adaptive Shop finns en funktion som gör att kunder som lämnar ett påbörjat köp får ett mail med erbjudande om att fortsätta sitt köp på sidan genom att klicka på en enkel länk som återställer varukorgen. En klockren funktion! För kunder som fortfarande inte genomför köp så rekommenderar jag en klassisk rundringning - speciellt i fallen med dyrare varor.

Utformningen av mailet för att få kunder att slutföra sitt köp är enormt viktig. Bilden ovan visar statistik kring var kunder väljer att klicka i sådana mail.

Fundera även på att erbjuda en rabatt om köpet genomförs, det kan få folk att ta steget och handla. Risken med detta är att det kan
 missbrukas av kunder för att alltid få rabatt, men det får såklart vägas mot fördelen med högre försäljning.

Att fånga upp och konvertera övergivna varukorgar till nöjda kunder är bara ett sätt att arbeta med konvertering - en enkel och självklar åtgärd tycker jag!

Imponerande tillväxt för mobil e-handel

Publicerad 2014-08-29 av Johan


Den mobila e-handeln (dvs köp från mobiler och surfplattor) har har en imponerande tillväxt. Köp från mobila enheter hade en tillväxt på 100 % 2011-2012 och ökade sedan med 61 % 2012-2013. Mobila köp som andel av total e-handel ökar också, och därför är det idag nödvändigt att ha en e-handel som är anpassad för mobilbesökare.

Eftersom långt ifrån alla e-handelssidor är mobilanpassade idag så kan man om man mobilanpassar sin butik nå konkurrensfördelar - kunderna kanske väljer att handla hos dig istället för konkurrenten eftersom du erbjuder en mer välanpassad lösning!

En stor del av försäljningen från mobila enheter står iPads för, och rekommendationen från oss på Adaptive Shop är att segmentera besökare i 1. Datoranvändare/desktop, 2. Tablets/surfplattor, 3. Mobiler. Beteende och behov skiljer sig mellan dessa tre grupper, och genom att se på deras behov separat så kan man bättre skapa en smidig köpupplevelse.

Konverteringsgraden för mobiler, dvs andelen besökare som slutför köp, är lägre än för datoranvändare. Det betyder inte att mobilbesökarna är oviktiga - tvärtom! Många konsumenter använder mobilen som ett första steg - för att göra prisjämförelser och research. Sedan slutförs köpet på den vanliga datorn, i full bekvämlighet.

Det kunderna efterfrågar i en mobilanpassad e-handel är följande:

  1. 78 % efterfrågar smidig menynavigation, och max 1-2 klick för att nå den information som eftersöks
  2. 76 % efterfrågar att sidan ska anpassa sig bra till smartphones skärmstorlek
  3. 74 % vill se en så ren och avskalad design som möjligt
  4. 69 % vill ha extra stora knappar som är lätta att klicka på

Alla lösningar från Adaptive Shop är givetvis mobilanpassade sedan flera år tillbaka, och de nuvarande mobilanpassningarna görs genom responsiv design.

Varför bry sig om konvertering?

Publicerad 2014-08-28 av Johan


Om du inte tror att du behöver fundera över konvertering som e-handlare så kommer du inte att lyckas, så enkelt är det. Enda anledningen till att man inte pratar lika mycket om konvertering i fysisk handel är för att det är så svårt att mäta. Det finns ingen anledning överhuvudtaget att inte mäta konvertering inom e-handel

Konvertering är hur många inom en målgrupp som slutför ett köp i din e-handel

  • om du definierar din målgrupp som ”alla i Sverige” så är din konverteringsgrad 0,01 % om du får in ordrar från 1000 personer under en given period 
  • om du skickar ett nyhetsbrev till 1000 personer, varav 20 personer klickar vidare till din sida och genomför ett köp så är din konverteringsgrad för det nyhetsbrevet 2 % 
  • om du har 20 000 besökare på din sida under en månad och får in 200 ordrar så har du en konverteringsgrad på 1 % på din sida 
  • om 100 personer påbörjar ett köp på din sida, men bara 60 av dessa slutför sin betalning så har du en konvertering i kassan på 60 %. Konvertering i kassan är centralt, och ofta relevant att bryta ner i olika fraktsätt och betalsätt - är det så att du har något betalsätt som ofta ger avslag?

Fokus på att öka konverteringen har oftast större positiv påverkan på din vinst än att öka försäljningen genom att attrahera nya kunder. Försök därför få så många som möjligt av de nuvarande besökarna att handla, innan du lägger åtskilliga tusenlappar per månad på annonser för att öka antal besökare. När du väl når en bra konvertering på din sida - då kan du börja driva mer trafik.

Är recensioner från kunder viktiga?

Publicerad 2014-08-28 av Johan


En vanlig fråga vi på Adaptive Shop får från e-handlare är hur viktigt det är att få kunderna att lämna betyg och recensioner på sajter som Prisjakt och Reco. Svaret är enkelt - jätteviktigt! 

Om en produkt får 1 kundrecension som visas på sidan så ökar konverteringsgraden för produkten med 20 %. Ju fler recensioner, ju fler sälj.

Uppmuntra kunderna att recensera er hos olika tjänster såsom Trustpilot, Prisjakt, Pricerunner, Reco eller Rejta - eller ha en egen funktion för kundrecensioner. Oavsett vilka tjänster ni använder så är det viktigt att göra utskick och påminnelser till befintliga kunder om att ge er betyg - det ökar sannolikheten att det blir av för kunden! Var också alltid aktiv och svara på kunders kommentarer om er - både på ris och ros. 



Flytta kundfrågor till hemsidan

Publicerad 2014-08-28 av Johan


Ett bra tips som både sparar tid för dig som e-handlare, ger kunderna en ökad service, och kan öka trafiken på din sida är att flytta kundernas frågor till hemsidan. Det räcker med en enkel flik inne på varje produktsida med riktiga frågor och svar från kunder. 

Clas Ohlsson har detta som del av sin e-handel, och gör det på ett bra sätt, vilket bilden visar.

Låt pressmedelanden bli en del av din ehandels-vardag!

Publicerad 2014-08-27 av Johan


Att kontinuerligt skicka ut pressmeddelanden till journalister, branschkollegor, leverantörer och bloggar är ett billigt och enkelt sätt att få publicitet. En bra skriven pressrelease kan ofta publiceras rakt av, och sparar då tid för journalister och publicicter – vem vill inte spara tid?

Bloggare har ibland brist på fantasi, och en pressrelease ger ofta uppslag till en artikel eller en post. 
Skapa även ett pressrum på pressrelease-sidor såson My Newsdesk. Där kommer alla pressreleaser att vara samlade i ett arkiv, vilket också gör att pressreleaserna kommer att dyka upp i Googlesökningar.

Varför är din information viktig?
Motivera för mottagare av pressmeddelandet varför nyheten är viktig. Sätt din nyhet i ett större sammanhang - nyheter blir dubbelt intressanta om de sätts i ett större sammanhang. Kan din nyhet kanske kopplas ihop med någon omskriven trend? Finns det någon intressant statistik som styrker det du vill berätta om? Kan du dra slutsatser för hela branschen?

Glöm inte att inkludera länkar i ditt pressmeddelande - e
tt huvudsyfte med pressreleaserna är att driva trafik till din sida – glöm då inte att länka!

Tips på ämnen
Här är några möjliga ämnen för pressreleaser:

  • Lansering av ny hemsida 
  • Lansering av ny produktkategori eller specifik produkt 
  • Samarbete med en ny leverantör 
  • Förändringar i ert bolags struktur 
  • Tävlingar –Ändringar i leverans- eller betalvillkor 
  • Sponsring och välgörenhetsfrågor 
  • Om ni mottagit/delat ut något pris eller en utmärkelse 
  • Engagemang inom någon miljöfråga
Pressrelease är även ett viktigt steg i en väl definierad produktprocess. Vad väntar du på?

Varför gör kunder slut?

Publicerad 2014-08-27 av Johan


Här är de främsta anledningarna till att dina kunder tackar nej till social marknadsföring via olika kanaler.

Nyhetsbrev via e-post:
1. Mailen kom för ofta: 54 %
2. Tråkigt innehåll: 49 %
3. Får för mycket mail generellt: 47 %

Facebook:
1. Du postar för ofta: 44 %
2. Flödet drunknar i marknadsföring: 43 %
3. Tråkigt innehåll: 38 %

Twitter

1. Tråkigt innehåll: 52 %
2. Flödet drunknar i marknadsföring: 41 %
3. Du postar för ofta: 39 %

Alla faktorer går inte att påverka, men de som går att påverka blir då ännu viktigare! Därför är det viktigt att ha en konkret och tydlig plan för marknadsföring i sociala kanaler - vad är din plan?

Lyckas med logistiken - och du lyckas med din e-handel.

Publicerad 2014-08-27 av Johan


Att ta steget från att ha en butik till att börja sälja på nätet handlar inte bara om att få till en schysst webbshop och att köpa Adwords. Det handlar minst lika mycket om att lära sig hur man arbetar med logistik.

Spåra leveranser
Få saker irriterar lika mycket som sena leveranser, och kunder har ofta en deadline att passa med sitt varuinköp. 
Vid postfrakt så är det mycket viktigt för kunder att kunna spåra sitt paket och därför är det viktigt att alltid använda kollinummer och skicka ut mail/sms till kunden med spårningslänk. Snabb leverans är en stor konkurrensfördel - långsam leverans ger ofta negativa omdömen

Kunder ställer idag höga krav på att kunna följa en webb-order från beställning till leverans. Lämna alltid ut kollinummer när kundens vara har lämnat er och se till att skicka mailuppdateringar vid viktiga orderhändelser – exempelvis om en order är försenad och när en order har skickats. Ska ni imponera ytterligare på era kunder så kan ni också skicka SMS till kunden när en vara är på väg - det är idag billigt med SMS-lösningar, och fördelen för kunden är stor! Adaptive Shop erbjuder en SMS-modul som automatiserar detta.

Specificera tydliga leveransvillkor på er sida, och inkludera hur restordrar hanteras/debiteras och om leveranser av flera produkter delas upp. Meddela alltid en preliminär leveranstid så fort som möjligt – då har kunden ett datum att förhålla sig till och ni slipper kunder som ringer stup i kvarten för att fråga när ni skickar varorna. Då kan ni lägga tid på att skicka ordrar istället för att prata datum med kunder.

Tydliga lagersaldon
Visa så
 tydliga och exakta lagersaldon som möjligt – den som har koll på sitt lager hör större förutsättningar att lyckas inom distanshandel. Direktkoppling mot korrekta lagersaldon är en stor fördel. Om en vara är slut men en kund har hunnit beställa – ta direkt kontakt med kunden och erbjud om möjligt en bättre vara till samma pris. Detta kan göra kunden nöjdare, och kunden kan då bli en ambassadör för hur bra ni är på omdömes-sidor och i sin bekantskapskrets. Ha gärna en budget för dessa produktuppgraderingar och se det som marknadsföring.

Ta ansvar. En missnöjd kund går enkelt att vända till en positiv kund genom en snabb hantering av exempelvis en misslyckad leverans. Se inte kompenserade kunder som förlustaffärer utan som blivande återkommande kunder!


Hemkörning av varor med direktbokning
Om en kund ska få hemleverans av varorna (dvs att ni ska köra ut varorna) - låt då kunden boka in leveransen direkt vid köpet genom en direktkoppling till installatörernas kalender.
Genom att flytta över makten till kunden så kommer konverteringsgraden att öka. 

Köp på nätet - hämta i butik
Över 40 % av Internetordrar hämtas idag i butik, så glöm då inte att erbjuda detta val inför kunderna. Visa då tydligt på hemsidan hur lång tid efter beställning som produkterna kan hämtas, eller om ni återkommer till kunden när varorna är klara. Det här är ett kanonbra cas...

Läs hela artikeln »

Produktfokus ger lyckad försäljning

Publicerad 2014-08-26 av Johan


Många e-handlare känner sig vilsna i djungeln av tjänster, funktioner, annonstyper och siffror när det kommer till att sälja på nätet. Var ska man egentligen lägga fokus? För oss på Adaptive Shop är svaret enkelt: Fokusera på produkterna.

Skriver du unika produkttexter som innehåller fraser och uttryck som folk söker på så gör det att din sida kommer hamna bra till hos Google. Undvik att kopiera färdiga produkttexter från leverantörerna. Någon som arbetar med er hemsida bör ha ett redaktionellt intresse – mycket vilja och en portion talang för att kunna formulera produkttexter. Finns inte kompetensen så köp hjälp! Det är inget alternativ att bara kopiera andras text.

Lägg alltid in länkar till manual, tillverkares hemsida och Youtube-klipp för produkter. 
Det är säkerställt att många bilder och videoklipp ökar konverteringen

Det är lätt hänt att man börjar slarva med produktinformationen när man har ett totalt utbud på över 1000 produkter – men om man slarvar så skjuter man sig bara i foten. 
Se därför till att ha en produktprocess!

Behöver du hjälp med produktion av textmaterial, eller att få hjälp att komma igång - kontakta Adaptive Shop idag!

Tjäna mer pengar med rabattkoder!

Publicerad 2014-08-26 av Johan


Det kan låta motsägelsefullt att tjäna mer pengar genom att ge rabatter, men om upplägget ger en stor försäljningsökning så kan det bli verklighet. Rabattkoder online ger möjlighet till kampanjer, riktad marknadsföring, kompensation och intressanta marknadsföringsgrepp. Det finns många sätt att använda rabattkoder och det är faktiskt enkelt att följa upp rabattkampanjer. Nedan följer ett par inspirationsexempel:

Belöning till bloggare

Uppmuntra bloggare att skriva om butiken, och ge bort en rabattkod som belöning till bloggaren. Det här är ett upplägg som ni aktivt kan marknadsföra på er sida. Var noga och ställ följande krav, typ så här:
  • Bloggen ska ha minst 20 tidigare inlägg
  • Bloggen ska ha funnits i minst 6 månader
  • Länken från bloggen ska vara korrekt
  • Bloggen och inlägget ska vara relevanta
  • Bloggen får inte vara en automatisk spamblogg
  • Erbjudandet gäller endast en gång per blogg
  • Butiken reserverar sig att neka bloggar belöningen om inte ovanstående krav uppfylls
Kolla exempelvis hur detta kan se ut i verkligheten här.

Namnsdagspresent
Kör en kampanj som skickar ut rabattkod till alla i ert kundregister som har namnsdag - det här är en kampanj som ska göra utskick av rabattkoder dagligen för att fungera. Rabatten ska normal bara gälla samma dag, eller en kort tid. Kunden som får mailet blir glad för ett grattis, och får ju faktiskt en "gåva" i present. Det känns inte creepy för kunderna, eftersom ens förnamn inte är någon hemlighet (till skillnad från födelsedag som många vill hålla privat).

Rabble
Mobil, mätbar, geobaserad marknadsföring genom rabattkuponger i mobilapp. Finns både för fysisk butik och för e-handel. Kunden får upp rabattkoden direkt i sin telefon.

Fler case
  • Skicka med en rabattkod i era nyhetsbrev och belöna läsarna
  • Publicera rabattkoder på Facebook och ge era fans chans till rabatter
  • Dela ut rabattkoder till kunder som köper vissa varor i den fysiska butiken, och driv på så sätt befintliga kunder till er e-handel
Lycka till med rabattkampanjerna, och glöm inte att Adaptive Shop har en kanonbra funktion för rabattkoder och presentkort!

Hur Prisjakt är ett verktyg för ökad försäljning

Publicerad 2014-08-26 av Johan


Betalda klick från Prisjakt ger upp till 90% av besöken på e-handelssidor och mer än hälften av ordrarna (beroende på bransch). Därför är det jätteviktigt att ha ett avtal med Prisjakt så att man visas som butik med logga och får direktlänkar för produkter.

För att driva så mycket trafik från Prisjakt som möjligt så arbetar många butiker med differentierade priser, dvs olika priser i butik och på nätet, vilket möjliggör en aktiv Prisjaktsstrategi. Det gör stor skillnad att ligga högst upp jämfört med en femteplats när man tittar på en produkt på Prisjakt (som sorterar på pris i första hand). Små ändringar i pris (enstaka procent) kan göra att man hamnar bättre till i listorna på Prisjakt.

Den som är e-handelsansvarig bör ha inom sina arbetsuppgifter att prisjustera produkter på nätet löpande inom ett visst intervall (+/-2 %) för att ranka bättre på Prisjakt. Med små prisändringar kan man även hamna bättre i Prisjakts Prisfight där man jämför butiker. Prova att jämföra er med er främsta konkurrent!

Det är även viktigt med direktkoppling till att lämna omdöme hos Prisjakt efter genomfört köp, vilket ingår i tillvalsmodulen Prisjakt Plus. Det ger en stor ökning av omdömen vilket vi ser att det ger en ökad försäljning eftersom kunder gärna ser att butiken har många nöjda kunder. Dessutom höjer detta snittbetyget för seriösa butiker med upp till 40 % då en större andel av kommentarerna kommer från riktiga kunder.

Annonsering online - grundkurs

Publicerad 2014-08-26 av Johan


Ett viktigt steg som alla framgångsrikare e-handlare förr eller senare tar är att börja annonsera aktivt online. De som lyckas lägger idag en omfattande andel av sin marknadsföringsbudget på nätet. Men var ska man börja?

Google Adwords

Adwords är annonsplatser på Google som visas baserat på vad man söker på. Adwords är idag ett av världens största annonsnätverk, och en huvudinkomstkälla för Google.

Fördelar:
  • Annonserna blir relevanta eftersom de baseras på det man söker på
  • Kostnadseffektivt eftersom man bara betalar för de som faktiskt klickar sig vidare till din sida
  • Det går att rikta in sig på en specifik målgrupp, såsom att annonser endast ska visas för människor i Stockholm
  • Dåliga annonser kostar ingenting. Om din annons inte drar klick så kostar den dig ingenting, utan du kan i lugn och ro modifiera den tills den är perfekt. Sätter du in en dålig annons i en tidning så kostar den dig fortfarande pengar.
  • Full kostnadskontroll genom att du sätter maxbudget för varje dag och totalt. Uppföljning och statistik blir möjlig eftersom det går att spåra vilken annons som faktiska kunder klickade på när det hittade till din hemsida

Nackdel:
  • Tar en hel del tid att sätta sig in i – går att köpa löpande såklart.

Facebook-annonser

Facebook har en annonsplattform där man kan skapa annonser, och rikta dessa på ett unikt sätt till just den målgrupp man vill nå. Annonserna är text- och bildbaserade och hämtar bilder per automatik från er sida.

Fördelar:
  • Annonserna blir relevanta eftersom de baseras på en utvald målgrupp som exempelvis har ett visst intresse.
  • Kostnadseffektivt eftersom man bara betalar för de som faktiskt klickar sig vidare till din sida
  • Dåliga annonser kostar ingenting. Om din annons inte drar klick så kostar den dig ingenting, utan du kan i lugn och ro modifiera den tills den är perfekt. Sätter du in en dålig annons i en tidning så kostar den dig fortfarande pengar.
  • Full kostnadskontroll genom att du sätter maxbudget för varje dag och totalt. 
  • Uppföljning och statistik blir enkel eftersom det går att spåra vilken annons som faktiska kunder klickade på när det hittade till din hemsida

Nackdelar:
  • Svårt att visa att det idag driver försäljning, driver snarare trafik och fans till din Facebook-sida
  • Facebook-användare är inte nödvändigtvis köp-sugna när de exponeras för annonsen

Så kommer du igång med annonsering online

Uppsättning av kampanj
  • Identifiera vad som ska marknadsföras (produkter/sidor/tjänster)
  • Sätta upp kampanjerna i Adwords/Facebook

Löpande justeringar
  • Följa upp klick och konvertering
  • Göra förändringar – optimera

Uppföljning
  • Rapporter över kampanjresultat
Självklart kan vi på Adaptive Shop bistå med hjälp kring alla dessa delar, och om man inte har tid och möjlighet att driva sin annonsering själv så går det att leja ut arbetet.

Videoguider för Adaptive Shop

Publicerad 2014-08-25 av Johan

Från och med idag börjar vi med videoguider som ett komplement till vår manual för Adaptive Shop. Videoguiderna är korta videoklipp som visar hur du gör olika saker i Adaptive Shop, och de publiceras direkt i manualen.

Först ut är ett klipp som visar hur du lägger till en Google-karta på sin hemsida.

Därför ska du lägga upp produkt-videos!

Publicerad 2014-08-22 av Johan


Det korta svaret: Videos ökar din försäljning. Låter det intressant?

Varför ska man ha en produktprocess?

Publicerad 2014-08-22 av Johan


Det är så innerligt lätt att ha höga ambitioner gällande produktinnehåll - men ännu mycket vanligare att man börjar slarva och till sist sitter med produktsidor utan unikt innehåll som ingen är intresserad av. En bra metod för att undvika detta är att alltid följa en produktprocess - en steg-för-steg-lista man tydliga uppgifter. Här är exempel på hur en produktprocess kan se ut: 

  1. Puffa på Facebook/Twitter att en ny produkt är på gång (ett par dagar innan, för viktiga produkter)
  2. Skaffa produktbilder 
  3. Kolla efter Youtube-klipp 
  4. Är det ett nytt varumärke, skriv text om varumärket 
  5. Skriv produkttexten – tänk på SEO 
  6. Publicera produkten 
  7. Lägg in rekommenderade tillbehör 
  8. Lägg in eventuella produktpuffar och sliderbilder 
  9. Lägg ut en puff inklusive bild eller video på Facebook/Twitter/Instagram (för viktiga produkter) 
  10. Skriv ett inlägg i bloggen om produkten, länka till den, och lägg in en bild i bloggen (exempelvis på när ni packar upp produkten till butiken) 
  11. Skriv en text om produkten till nästa nyhetsbrev (för viktiga produkter) 
  12. Skicka en pressrelease om produkten (för viktiga produkter) 
  13. Skapa Adwords-annons/-er
Lycka till!

Måste mitt företag finnas i alla sociala medier?

Publicerad 2014-08-22 av Johan


Många företagare känner en press av mängden sociala tjänster och plattformar som man "ska" synas i idag.

Det viktigaste är att vara närvarande och att svara i de kanaler där ni väljer att kommunicera med kunder, inte att finnas överallt bara för att. För att välja vilka kanaler ni ska finnas i - försök välja baserat på var era kunder finns!

Intro till sökmotoroptimering

Publicerad 2014-08-22 av Johan

Vi fick nyligen en fråga från en Adaptive Shop-butik som undrade vad som händer med alla ens träffar på Google om man byter till Adaptive Shop från någon annan webbshop. Börjar man om från början i Googles ögon, eller kan man se till att "flytta med" sina sökpositioner?

Vid de flesta migreringar så tappar man position hos Google initialt vid nylansering. Detta brukar vara en tillfällig dipp om man inte gjort stora misstag, men sedan om det tar 1-3-eller 6 månader att repa sig (eller om man inte repar sig alls) finns det såklart ingen regel om. Det man kan göra är att fortsätta producera bra unikt och relevant innehåll på den nya sidan.
Det man kan och bör göra i Adaptive Shop är att göra en import/mappning mellan alla sina gamla produkt- kategori- och sid-adresser så att de matchar adresserna på nya sidan. För detta finns tillvalet Ompekningar som alla med en tidigare webbshop eller hemsida bör använda sig av. På så sätt fångas de tidigare adresserna upp och ompekas.

Hur specifika sökord rankar hos Google går däremot inte att direktpåverka. När det gäller att inte tappa position på exempelvis frasen "TV i Stockholm" så får man göra sitt bästa inom olika optimeringsinsatser.

Man kan dela in sökmotoroptimering eller SEO i två delar; on-site och off-site.

On-site är det man gör på den egna hemsidan, och kan vidare delas in i struktur och content.

Struktur är hur man väljer att koda sidan, vilket innehåll som placceras var, hur man taggar upp innehåll i HTML och en stor mängd andra faktorer. Detta sköter vi åt alla våra butiker, och ser till att Adaptive Shop är uppdaterad. I detta ingår även att se till att inte få brutna länkar, och det är därför vi alltid vill importera länkarna för alla gamla produkter vid flytt till en ny sida, så att deras länk-kraft förs över till nya sidan.

Content är det ni står för på sidan - ni ser till att tillräckligt mycket innehåll läggs in på rätt ställen, och att detta innehåll innehåller de sökord ni vill ranka på och fraser folk kan tänkas söka på. När det gäller en produktsida så är namn och produkttexten såklart prio 1, och när det gäller en kategorisida så är kategorinamn och kategoritext viktigast.

Off-site-optimering är det man gör utanför den egna sidan, och det handlar sammanfattat om att se till att andra relevanta sidor länkar till er sida. För bäst resultat ska detta ske på nyckelordsnivå, dvs om ni vill ranka bra på "Hemmabiopaket" så är det bra om stora pålitliga sidor som handlar om hemmabiopaket länkar i lagom mängd till er sida om Hemmabiopaket. Detta kan man få hjälp av om man anlitar ett pålitligt företag inom sökordsoptimering.

SEO är en viktig del om man bedriver försäljning på Internet idag, och detta var en kort sammanfattning för att komma igång med ett SEO-grundtänk.

Nyheter 2014-03-19

Publicerad 2014-03-19 av Johan

Nyheter och nya funktioner för din hemsida!

Som kund eller blivande kund hos oss på Adaptive Shop så ser vi alltid till att din hemsida är uppdaterad, fräsch och säker. Vi har i dagarna uppdaterat din hemsida till den allra senaste versionen av Adaptive Shop - med förändringar som vi hoppas kan hjälpa dig att öka försäljningen.

Här är ett axplock av nyheterna sedan vårt senaste infobrev:

  • Ny tillvalsmodul för Orderpåminnelser där kunder som avbryter köp får ett påminnelsemail med möljlighet att fortsätta lägga en order med ett enkelt knapptryck. Se detta som en chans att få tillbaka förlorade kunder!
     
  • Förbättrade sökningar både för kunder och i administrationsverktyget. Du har väl inte missat att du kan trycka in 's' närsomhelst i inloggat läge för att få upp en universell sökruta?
     
  • Ny tillvalsmodul för sökningar med förslag på träffar bland produkter, varumärken och kategorier - vi kallar det för Adaptive Shop Supersök!
     
  • Vidareutveckling av variantprodukter med flera stora förbättringar - bland annat kan nu varje variant ha egna bilder!
     
  • Indelning av sidor i vanliga Infosidor och Kampanjsidor. Kampanjsidor klan listas för sig och kan användas för att driva kampanjer - som också kan datumstyras för automatisk aktivering!
     
  • För Euronics-butiker: Möjlighet att få direkttrafik från produkter på Euronics.se via en lagerkoppling i Eurostore. Gör att kunder på Euronics.se kan se om ni har en produkt i lager och länkas direkt till er produktsida.
     
  • Mobilanpassning av kortbetalning via Nets/Netaxept - viktigt eftersom fler och fler köp går via mobilen.
     
  • Export av produkter till Excel
     
  • Nytt fraktalternativ: Fri frakt för ordrar över X kr - gör ofta att kunderna handlar mer!
     
  • Tillvalsmodul för att lägga upp videoklipp på förstasidan.
     
  • Direktlänk till Eniro när du granskar en order. Gör att ni lätt kan kontrollera kundens adressuppgifter.
     
  • Direktkoppling till tjänsten Keycrunch, som möjliggör Google-annonsering på ett automatiserat och enkelt sätt. Tjänsten har testats med ett par pilotkunder och gett ökad försäljning!


Vi gör vad vi kan för att göra ditt jobb enklare så att du kan lägga mer tid på aktiv försäljning mot era kunder. Allt - både nytt och gammalt går att läsa om på webbplatsen för support som ni hittar på www.adaptiveshop.se Där finns både den manualen, och info om alla tilläggsfunktioner.

Kontakta oss idag för att boka ett gratis möte om vilka av dessa funktioner som kan öka just ...

Läs hela artikeln »

Nyheter 2013-10-18

Publicerad 2013-10-18 av Johan

Lansering av Adaptive Shop 2.0 - nu för din hemsida!

Vi är glada att kunna berätta att vi precis har uppdaterat er hemsida till en nyare, säkrare och bättre version av Adaptive Shop. Efter mycket arbete, löpande kommunikation med våra användande kunder, och analys av den data vi samlar in om användning av Adaptive Shop och e-handelns utveckling i stort så har vi nu lanserat Adaptive Shop 2.0 - den enskilt största uppdateringen av Adaptive Shop någonsin. 

För att försäkra oss om att Adaptive Shop håller samma höga kvalitet i den nya versionen som tidigare, så är det några butiker som redan har kört en testversion av Adaptive Shop 2.0, men för dig som inte har gjort det så är det mycket nytt. Allt - både nytt och gammalt går att läsa om på den nya förbättrade webbplatsen för support som ni hittar på www.adaptiveshop. Där finns både den nya manualen, och info om alla tilläggsfunktioner.

Ni kommer först att märka av nyheterna i Adaptive Shop i ert administrationsgränssnitt när ni loggar in på er hemsida. Förutom att designupplägget har förbättrats så finns det en hel del nya funktioner redo att börja användas. En smart hjälpfunktion värd att nämnas är att ni var som helst i admin kan trycka på "s" för att öppna upp en sökfunktion där ni kan direktsöka er fram till alla menyalternativ, produkter, kategorier, tillverkare och sidor. Vi gör vad vi kan för att göra ditt jobb enklare så att du kan lägga mer tid på aktiv försäljning mot era kunder. 

I och med release av Adaptive Shop 2.0 så har vi självklart även ett helt gäng nya tillvalsmoduler som lanseras. Klicka här för att läsa om några av dem, eller kontakta oss idag för att boka ett gratis möte om vilka ytterligare funktioner som kan öka er försäljning.

Det här var allt för idag - men det kommer mer inom kort!