Vad är Ashop och hur skiljer den sig från andra e-handelsplattformar?

Ashop är en fristående e-handelsplattform, den bygger alltså inte på WooCommerce, Shopify eller någon annan plattform på marknaden. Den är bland annat populär bland butiker inom hemelektronik och hifi och passar perfekt för tillväxtbolag och kedjor i många olika brancher. Varje butik på Ashop har en gemensam grundstruktur, men kan anpassas individuellt med ett unikt tema och en kombination av appar.

Vi lägger stor vikt vid prestanda, säkerhet och hög användbarhet. Plattformen är alltså utformad för att vara lättanvänd för både kunder och butiksägare.

Hur ser Ashop på samarbeten med SEO-byråer?


Vi är positiva till samarbeten med SEO-byråer och ställer höga krav på kvalitet och professionalism. Vi ser inte SEO/mediebyråer som konkurrenter utan som partners vi jobbar tillsammans med för att få våra butiker att lyckas.

Hur ser Ashop på samarbete med SEO-byråer?

Hur fungerar support hos Ashop?

Support hos Ashop är flexibel men kan ibland skilja sig från hur det funkar i andra plattformar. Våra butiker väljer själva mellan att ha fasta supportavtal, att köpa en timpott per månad, eller att helt enkelt betala för all support per timme bara när behov uppstår. Beroende på vad butiken har valt så är det alltså inte alltid "fri support".

Vi rekommenderar alltid ett fast supportavtal för enklare hantering och för att undvika att lägga fokus på timmar och mer lägga fokus på att göra ett bra jobb tillsammans. När ni som SEO-byrå kontaktar oss för en butiks räkning så är det butiken som betalar för supporten och det är därför viktigt att kontrollera detta med butiken i förväg.

Är det möjligt för byråer att lägga in scripts i Ashop butiker?

Nej, för att säkerställa kvalitet och säkerhet läggs scripts och kod in av oss eller genom någon av våra över 100 appar. Det finns däremot vissa som lägger in scripts själva via exempelvis Google Tag Manager om butiker har det - för aktivering av Google Tag Manager i Ashop, se nedan. Anledningen till att det inte går att lägga till scripts på egen hand är både för att vi värnar högt som säkerheten på sajterna (scripts är en vanlig källa till säkerhetshål) men också av prestandaskäl. Det är också vanligt att scripts som strösslas in här och där blir liggande och inte plockas bort efter användning.

bild + text

Hur aktiveras GA4 och Google Tag Manager i Ashop?


För att aktivera dessa tjänster beställer butiken vår app via ashop.se eller via kontakt med oss. Därefter måste butiken godkänna en GDPR-signoff innan vi aktiverar appen. Sedan kan GTM- och GA-id läggas in i Ashop admin av butiken själva under fliken Marknadsföring.

Hur aktiveras Google Shopping/ Ads i Ashop?

Butiker kan beställa vår app för detta. När appen är aktiverad, blir en länk för prisfilen tillgänglig under Marknadsföring->Prisfiler i Ashop admin. Prisfilen för Google Shopping uppdateras varje timme, och butiker kan styra vilka produkter som ska inkluderas, marginalnivåer per varumärke och mappa produkter till Googles kategoriträd för optimal matchning.

Kontakta oss för mer information