« Tillbaka

Enkla tips för att optimera dina Facbookkampanjer

Publicerad 2014-10-09 av Johan Vallstrand

Om du som e-handlare marknadsför din sida och dina produkter online så är chansen stor att du har provat på Facebook-annonsering. Har du inte provat det - prova! Har du en e-handel som du inte marknadsför online - börja annonsera! Den utmärkta bloggen Econsultancy publicerar bland annat konkreta och enkla tips för Facebook-annonsering. Gör så här för att lyckas bättre med din Facebook-annonsering:


Använd Facebooks Ads Manager - Facebooks professionella verktyg för hantering av annonser. Det är inte mycket svårare - men kommer spara dig mycket tid och energi. Facebook har en egen guide här.


Tagga upp dina kampanjer med UTM-taggar - så att du kan följa dina annonskampanjer via Google Analytics. Alla installationer av Adaptive Shop har Google Analytics aktiverat, och om du taggar upp kampanjerna med utm_source=Facebook och utm_campaign=Kampanjens namn så kan du enkelt följa upp vilka kampanjer som går bra respektive dåligt. Du ser också direkt i Adaptive Shop vilka ordrar och köp som kommer från vilken kampanj.


Välj inte en för smal målgrupp - det är lockande att välja en smal målgrupp för att verkligen nå den publik som är rätt för dina produkter. Men risken är stor att du då inte når många alls, och att de du når enbart är en bråkdel av dina potentiella kunder - du når kanske bara dina stereotypa kunder och inte dina potentiella tillväxt-målgrupper. Selektera målgrupp baserat på land, bred åldersgrupp, och något intresse och/eller utbildning. Det räcker så. Vill du selektera hårdare så gör det baserat på data - antingen genom att importera ditt kundregister eller genom re-targeting av tidigare besökare (alltså att annonserna bara visas för tidigare besökare på din sida vilket är både genomförbart och enkelt).

Spara tid genom att duplicera tidigare kampanjer. Du behöver inte börja om varje gång - Ads Manager har en kopiera-funktion för kampanjer - använd den

.
Segmentera mera! När du väljer en bred målgrupp så är det viktigt att segmentera och anpassa innehållet efter del-målgrupper av de som kommer se annonserna. Du kan anpassa det hela så att annonsinnehållet skiljer sig för gamla och unga, eller baserat på utbildningsnivå.


Vi hoppas det här kan hjälpa dig att bli mer effektiv i ditt kampanjarbete - har du ytterligare frågor om hur du kan annonsera på Facebook för att öka din försäljning med Adaptive Shop - hör av dig till oss idag!

« Tillbaka